جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

به اتوپیا خوش آمدید!
اینجا همه چیز از زبان ماشین‌بازها گفته می‌شود!

هیتلر و ماشین مردم

دوشنبه‌های تاریخی – قسمت دوم: هیتلر و “ماشین مردم”

اتوپیا – هنری فورد، علاوه بر یک تولیدکننده موفق، یک یهودستیز دوآتشه هم بود. در سال 1918 فورد امتیاز روزنامه‌ی گمنام The Dearborn Independent را خرید. مجموعه مقالات فورد در روزنامه‌اش، به شکل کتابی تحت عنوان “یهود بین الملل، بزرگ‌ترین مشکل دنیا” در آلمان چاپ شد. آدولف هیتلر پرتره فورد را در سایز واقعی کنار میز کارش نگه می‌داشت و هاینریش هیملر (مرد دوم هیتلر در سالهای بعد) فورد را “یکی از مهم‌ترین مبارزان دوران” نامید. هیتلر در سال 1931 (پیش از رسیدن به قدرت مطلقه) در مصاحبه با روزنامه “اخبار دیترویت” از هنری فورد به عنوان منبع الهام خودش نام برد. او گفت: «من تمام سعی خودم را خواهم کرد تا نظریات او را در آلمان به اجرا بگذارم.»

آلمان – 1932

در اوایل دهه‌ی 30 میلادی، اتوموبیل یک کالای لوکس محسوب می‌شد. با گسترش “فوردیسم” کارخانه‌های اتوموبیلسازی برای وسعت بخشیدن به بازارشان به فکر تولید خودرویی برای مردم معمولی افتادند. مرسدس، بی‌ام‌و و بسیاری دیگر پروژه‌های “ماشین مردم” خودشان را به راه انداختند. در این میان فردیناد پورش، طراح معروف ماشین‌های مسابقه‌ای، برای ساخت طرح ماشین کوچک خانوادگی خودش به دنبال یک کارخانه سازنده‌ بود. طرح پورش آمیزه‌ای بود از ایده‌های کارآمد مدلهای محبوب آن زمان و ابتکارات خودش. موتور کوچکی که پورش برای طرحش در نظر گرفته بود نیازمند یک طراحی آئرودینامیک بود. طراحی منحصر به فرد این مدل باعث شد بعدها Beetle (سوسک) نام بگیرد…

آلمان – 1933

قدرت گرفتن حزب نازی و در نهایت کودتا، باعث شد تا رهبر حزب، آدولف هیتلر، حالا دیکتاتور مطلق آلمان باشد. “پیشوا” به عنوان دانای مطلق، برای تک تک جنبه‌های زندگی مردم برنامه داشت. او ماشینی می‌خواست که هر خانواده آلمانی از پس خریدش بربیاید. و برای تک تک مشخصات فنی‌اش هم نظر داشت! همچنین قیمت این ماشین باید 990 مارک می‌بود که از طریق اقساط ماهیانه پرداخت می‌شد. واضح بود که تولید چنان ماشینی با چنین قیمتی (مثل دیگر برنامه‌های هپروتی پیشوا) غیرممکن بود. بنابراین هیتلر دستور داد کارخانه‌ای ساخته شود تا با بودجه دولتی طرح فردیناد پورش را تولید کند.

ادامه در قسمت بعد…

این پست را برای دوستان‌تان بفرستید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *