جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

به اتوپیا خوش آمدید!
اینجا همه چیز از زبان ماشین‌بازها گفته می‌شود!

خودروهای کلاسیک ایرانی با اسامی ایرانی

خودروهای کلاسیک ایرانی با اسامی ایرانی

اتوپیا – خودروهای کلاسیک در ایران فراوان هستند. اما برخی از آنها حتی بومی‌سازی شده‌ و اسامی ایرانی دارند! با ما برای بررسی این 5 خودرو همراه شوید.

جیپ سیمرغ و آهو

خودروهای کلاسیک ایرانی با اسامی ایرانی

جیپ سیمرغ و جیپ آهو یکی از محصولاتی است که شرکت جنرال موتورز ایران (پارس خودرو فعلی) به بازار ایران معرفی کرد. این خودرو همان نسل اول جیپ واگونیر محسوب می‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. از سال ۴۱ تا ۴۶ تولید این خودرو در ایران شروع شد. ابتدا با نام سیمرغ و بعد از آن تا اواخر دهه ۶۰ با اسم آهو در ایران فروخته می‌شد. جیپ واگونیر به عنوان نخستین شاسی‌بلند لوکس در جهان شناخته می‌شود و علاوه بر این مدل آهو از چابک‌ترین آفرودرهای موجود در داخل کشور است.

خودروهای کلاسیک ایرانی آریا و شاهین

خودروهای کلاسیک ایرانی با اسامی ایرانی

واقعیت اینجاست که آریا و شاهین برای ما ایرانیان همان خودروهای دهه 40 و 50 خواهد ماند. هرچقدر هم که سایپا سعی در مصادره این نام ها داشته باشد! شرکت پارس خودرو (جنرال موتورز ایران سابق) در سال ۱۳۴۶ اقدام به واردات قطعات CKD رامبلر امریکن و مونتاژ آن در ایران کرد. مدل چهار در با نام آریا عرضه می‌شد و نسخه دو در به شاهین معروف بود.

فولکس واگن قورباغه‌ای

خودروهای کلاسیک ایرانی با اسامی ایرانی

فولکس واگن بیتل یکی از خودروهای نوستالژیکی است که در دهه چهل به ایران رسید. این خودرو یادآور خاطرات بسیاری برای ایرانیان می‌باشد. خودرویی کوچک که البته به لطف جادار بودنش برای سفرهای طولانی هم استفاده می‌شد! این خودرو جمع و جور که در کشورهای دیگر با نام‌های بیتل (سوسک) معروف است، در ایران مدتی به عنوان خودروی پلیس به خدمت گرفته شد.

خودروهای کلاسیک ایرانی ژِیان

خودروهای کلاسیک ایرانی با اسامی ایرانی

ژیان همزمان با پیکان روی خط تولید خودروساز داخلی دیگری با نام سایپا قرار گرفت و به دلیل قیمت ارزان و مصرف سوخت کم توانست نظر قشر متوسط به پایین جامعه ایران را به خود جلب کند. این اتومبیل هاچبک یکی از مدل‌های مختلفی است که از روی سیتروئن 2CV ساخته شده و همان ظاهر عجیب و سیستم تعلیق خاص را حفظ کرده است. در ایران علاوه بر مدل هاچبک، دو مدل نیز با نام‌های ژیان مهاری و ژیان وانت تولید می‌شد. موتور ضعیف این خودرو باعث می‌شد تا در سربالایی‌ها بماند و همین دلیلی شد تا مردم بگویند: «ژیان مشتی ممدلی نه بوق داره نه صندلی.»

پیکان

پیکان در سالیان اخیر سرنوشت غریبی داشته. ابتدا به عنوان خودروی ملی معرفی شد و مورد استقبال همه اقشار جامعه قرار گرفت. پس از انقلاب اما افت کیفیت شدید این خودرو باغث نارضایتی عموم جامعه و بعضا نفرت آنها شد!

در سالهای اخیر اما با توقف تولید پیکان و ناایمن‌تر شدن روز به روز خودروهای داخلی، این خودرو به نمادی از گذشته باشکوه ایران بدل شده است.

شما می‌توانید با خرید تی شرت پیکان عرقتان را به این محصول نشان دهید! ?

این پست را برای دوستان‌تان بفرستید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *