جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

به اتوپیا خوش آمدید!
اینجا همه چیز از زبان ماشین‌بازها گفته می‌شود!

دود از لاستیک بلند می شود!

اتوپیا – حتما ضرب المثل ” دود از کنده بلند می شود ” را شنیده اید. حالا می خواهیم از زاویه دیگری به قضیه نگاه کنیم : ” دود از لاستیک بلند می شود ” . اما این که گفتیم دقیقا به چه چیزی اشاره دارد؟ در ادبیات فارسی ” دود از کنده بلند شدن ” این طور معنی شده : چیز های کهنه از چیزهای نو کارآمدتر و قابلترند. اگر بخواهیم در مورد خودروها این مسئله را بازگو کنیم به این تعریف می رسیم : خودروهای قدیمی از خودروهای نو کارآمدتر و قابلترند. اما چرا با وجود این که خودروهای مدرن ایمن تر و کاربردی تر از پیشینیانشان هستند هنوز دلیلی بر برتر بودن آنها نمی شود ؟ در مطلب قبلی به این موضوع اشاره ای داشتیم . حالا می خواهیم کمی موشکافانه تر به موضوع نگاه کنیم.

زیبایی در سادگیست

خودروهای مدرن به اندازه جت های جنگنده قدیمی پیچیده هستند! دلیل این ساختار پیچیده هم واضح است. با وجود اضافه شدن تکنولوژی های جدید دیگر جایی برای قطعات مکانیکی نمانده است. نتیجه هم این می شود که تعمیر آنها واقعا طاقت فرساست . برای مثال فقط تنظیم سیستم مولتی مدیای رنوهای جدید به اندازه پیاده و سوار کردن تمام قطعات رنو پنج قدیمی وقت گیر است! شاید به نظر اغراق برسد ولی وقتی این موضوع را درک می کنید که هر دو مورد را تجربه کرده باشید.

ظاهر و باطن یکی

خودروهای قدیمی از نظر طراحی هم ساده بودند. درست مثل مهندسی شان . به عنوان نمونه اگر تویوتا پرایس جدید را دیده باشید متوجه منظورم می شوید. پر از خطوط بی هدف و آشفته است. این خطوط نه تنها جذاب نیستند بلکه باعث می شود از خودتان بپرسید مگر خودروهای دهه های قبل چه مشکلی داشتند؟

هر چه بزرگتر بهتر

اگرچه نظر ما دقیقا این نیست. در واقع دقیقا خلاف این است ! اما به هر حال اقتضای بازار حکم کرده که خودروها به مرور زمان بزرگتر و سنگینتر شوند. برای مثال مینی اوریجینال را در نظر بگیرید. وزن آن از سال 1959 تا کنون تقریبا دو برابر شده. پورشه 911 تا امروز حدود 100 میلی متر عریض تر شده . و فولکس واگن گلف چیزی حدود 500 میلی متر طویل تر. البته که این افزایش ها باعث ایمن تر شدن خودروها شده اند. ولی چیزی هست که به آن اشاره ای نمی شود . این که وزن کمتر در کل مساوی عملکرد بهتر خودرو است. و وزن به نوعی دشمن عملکرد خودرو محسوب می شود .

کمک های مزاحم

خودروسازان مدت هاست که میلیون ها دلار را صرف سیستم های الکترونیک می کنند. این به خودی خود مشکلی ندارد. مشکل اینجاست که این تکنولوژی ها واقعا کمکی به راننده های حرفه ای نمی کنند . در واقع سیستم کنترل پایداری سیستم کنترل کشش ترمز ضد قفل و خیلی موارد دیگر ضروری نیستند . می توان گفت این نوع سیستم های الکترونیک جلوی لذت بردن از رانندگی را گرفته اند . به لطف کمبود تکنولوژی در خودروهای قدیمی آنها به شما دستور نمی دهند چطور رانندگی کنید . راننده می تواند هر کاری را که میخواهد با خودرو انجام دهد حتی احمقانه!

از شما یک راننده می سازند

با توجه به این نوع سیستم ها در خودروهای قدیمی شما مجبور می شوید ریسک پذیر باشید . با خودرو کلنجار بروید. کنترل گاز را به دست بگیرید . آستانه ترمز را پیدا کنید . و این که چطور کم فرمتنی و بیش فرمانی را مدیریت کنید. همه اینها به این خاطر است که چیزی شما را محدود نکرده و قاعدتا کمکتان هم نمی کند .

کلاهتان را قاضی کنید

همه اینها را گفتیم نه به خاطر اینکه بگوییم حتما خودروی کلاسیک بخرید. در واقع نگهداری از خودروهای کلاسیک کار حضرت فیل است! اما در صورتی که عاشق خودروی کلاسیکتان هستید چه دلیلی دارد آن را با یک خودروی صفر عوض کنید ؟

این پست را برای دوستان‌تان بفرستید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *