جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

به اتوپیا خوش آمدید!
اینجا همه چیز از زبان ماشین‌بازها گفته می‌شود!

بوگاتی بولاید نمای جلو

بوگاتی بولاید و بازتعریف هایپرکار

اتوپیا-زمانی که بوگاتی ویرون هنوز عرضه نشده بود همه فکر می‌کردیم غیرممکن است چنین خودرویی ساخته شود. اما خب ساخته شد! با خودمان فکر کردیم دیگر به انتهای خودروسازی رسیدیم و به قول معروف روی دستش ماشینی نخواهد آمد. اما خب شیرون هم ساخته شد! ما باز هم جا خوردیم. گمان کردیم دیگر دوره هایپرکارهای بنزینی تمام شده. اما اینطور نبود و بوگاتی باز هم ما را با دیوو (divo) غافلگیر کرد. چندی پیش اما بوگاتی با یک غافلگیری دیگر برگشت! و آن خودو بولاید (bolide) است!

نمای عقب

بوگاتی بولاید با چه هدفی ساخته شده؟

قبل ازینکه به مشخصات فنی خودرو اشاره کنیم، بیایید این موضوع را بررسی کنیم. بولاید چه هدفی دارد؟ بولاید در واقع یک خودروی مسابقه‌ای است که نمی‌تواند در جاده تردد کند.

اما رانندگی کردن با این ماشین در جاده مثل این است که یک شیر را به عنوان دکور در قفس نگه دارید! این خودرو برای رنده کردن (اصطلاح کوچه بازاری یا بهتر بگوییم پیست و جاده‌ای!) ساخته شده است. مثلا پیست نوربرگ‌رینگ را در سریعتر از خودروهای پروتوتایپ LMP1 طی کرده است! و همینطور پیست لمانز! و احتمالا در آینده نزدیک همه پیست های دنیا.

اما این سوال پیش می آید که خودرویی که نه می‌توان با آن در جاده رانندگی کرد و نه در مسابقات شرکت کرد دقیقا به چه دردی می خورد؟

نکته همینجاست. بوگاتی بولاید نیامده تا مثل بقیه خودروها باشد. آمده تا مرزها را بشکند! و البته در این مورد له کند!

نمای بالا

مشخصات فنی دیوانه وار

با قدرت خروجی شروع می‌کنیم. مهندسان بوگاتی توربو چارجر چهارقلوی شیرون را به نحوی توسعه داده‌اند که فشار بوست و قدرت بیشتری را در دور موتورهای بالا استخراج کند.

حالا بوگاتی بولاید با بنزین مسابقات 110 اکتان 1825 اسب بخار قدرت تولید می‌کند.

اما همانطور که می‌دانید قدرت و گشتاور بیشتر به معنی مصرف انرژی بیشتر است. برای همین سیستم خنک کننده و روغنکاری هم دوباره طراحی شده. همینطور ترمزها. شاسی یکپارچه جدید هم به طور ویژه برای بوگاتی بولاید توسعه یافته.

برای بخش هایی از بدنه خودرو هم از آلیاژ پرینت سه بعدی استفاده شده است.

در مجموع بوگاتی بولاید 755 کیلوگرم وزن کم کرده. به اندازه یک مینی کلاسیک!

نمای داخل

آیرودینامیک منحصر به فرد

به لطف شکل خاص بدنه، جریان هوا طوری هدایت می‌شود که حداکثر داون فورس 1800 کیلوگرمی را تولید نماید. با این مقدار گریپ شما می‌توانید 2.8g را تجربه کنید! و به لطف همین بدنه خاص شما می‌توانید به کمک فنرهای خودرو ساعت ها خیره شوید و لذت ببرید!

نکته منحصر به فرد در مورد آیرودینامیک این خودرو ای است که روی سقف آن تکنولوژی خاصی به اسم ” گودال ” تعبیه شده که بر حسب شتاب لحظه‌ای و سرعت شما تغییر شکل می‌دهد. مثلا در حالتی که میخواهید شتاب بگیرید این گودال ها تخت شده. هرچه سرعت خود را افزایش می‌دهید گودال ها برجسته تر خواهند شد.

طرحی از تکنولوژی dimple بوگاتی

آیا بالاتر از بوگاتی بولاید هم خواهد آمد؟

اگر جواب مختصر بخواهید بله! حداقل تا وقتی بوگاتی وجود دارد. چون بوگاتی همیشه به دنبال شکستن مرزهاست!

photo credit: topgear

این پست را برای دوستان‌تان بفرستید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *