جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

به اتوپیا خوش آمدید!
اینجا همه چیز از زبان ماشین‌بازها گفته می‌شود!

سوخت فسیلی علیه برق و بقیه دوستان

پایان سوخت فسیلی

اتوپیا-در دوره‌ای زندگی میکنیم که با توجه به اثرات گرمایش جهانی سوخت فسیلی در حال محو شدن است. چه بخواهیم و چه نخواهیم. بریتانیا از سال 2030 فروش خودروهای سوخت فسیلی را ممنوع خواهد کرد. و اتحادیه اروپا از سال 2035.

خبری غم انگیز برای عشق ماشین ها. سوال اینجاست که مردمی که به ایستگاه شارژ دسترسی ندارند چه؟ تکلیف آنها چه می‌شود؟ یا کسانی که یک فورد ماستنگ v8 دارند. آیا دیگر قرار نیست آخر هفته ها از غرش انجین و دود کردن تایرهای آن لذت ببرند؟ مسایقات اتومبیلرانی و موتورسواری چه می‌شود؟ همه اینها سوالاتی هستند که در ذهن ما شکل گرفته اند. احتمالا قرار است مردم مثل فیلم مد مکس برای یک قطره سوخت به جان هم بیفتند!

پورشه می‌گوید خودروهای سنتی می‌توانند به اندازه خودروهای برقی پاک باشند!

سوخت مصنوعی وارد میشود!

یک لحظه صبر کنید؛ چه می‌شود اگر نوعی سوخت مصنوعی وجود داشته باشد. که وقتی آن را در باک خودرو می‌ریزید خودرو بجای اینکه کربن دی اکسید تولید کند آن را مصرف کند. و از اگزوز خودروی شما بخار آب خارج شود! مطمئنا با خود می‌گویید این ها همه صرفا خواب و خیال است. اما نکته جالب همینجاست. علم می‌گوید با استفاده از فرآیند الکترولیز می‌توان آب را به عناصر سازنده‌اش تجزیه کرد. یعنی اکسیژن و هیدروژن. حال اگر کربن مونواکسید را به هیدروژن اضافه کنیم حاصل همان متانول مصنوعیست.

این یعنی در واقع شما ضرری به محیط زیست وارد نخواهید کرد! اما صبر کنید … موانعی هم وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.

پورشه و آینده

موانعی بر سر راه سوخت مصنوعی وجود دارند. ولی قبل از اینکه به آنها بپردازیم؛ یک خبر خوب داریم. پورشه، شرکت زیمنس و دولت آلمان در حال سرمایه گذاری بر روی این فراورده هستند. فراورده‌ای که نامش را efuel گذاشته‌اند.

می‌توان گفت تقریبا همه خودروسازها به این محصول نیاز دارند. چه برای ادامه دادن فعالیتشان در مسابقات اتومبیلرانی و چه برای فروختن خودروهای کنونی‌شان. و به ویژه پورشه که می‌تواند این سوخت را بفروشد!

البته که تسلا در حال حاضر بازار خودرو را تسخیر کرده است. اما میراث سوخت فسیلی هم بخش مهمی از کل صنعت خودرو را شامل می‌شود. میراث صدای غرش وحشیانه انجین های 12 سیلندر تخت!

موانعی که بر سر راه وجود دارند

مشکلی که وجود دارد این است که شما برای تولید سوخت مصنوعی به برق نیاز دارید. و برق هم از طریق سوزاندن سوخت فسیلی تولید می‌شود! تنها راهی که می‌ماند این است که این حجم از برق را از طریق انرژی باد یا از این دست تهیه کنید. تنها مکانی در کره زمین هم که این شرایط را داراست شیلی است!

یعنی عملا برای اینکه سوخت مصنوعی تولید شود باید صدها هزار کیلومتر را پیمود! و این خودش مشکل بزرگیست.

کدام یک؟

حال به نظر شما کدام یک جوابگوی نیازهای ماست؟ سوخت، برق یا هیدروژن؟ کدام در این بازی برنده خواهد شد؟ و در نهایت شما کدام را ترجیح می‌دهید و چرا؟

این پست را برای دوستان‌تان بفرستید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *