جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

به اتوپیا خوش آمدید!
اینجا همه چیز از زبان ماشین‌بازها گفته می‌شود!

نمای جلو ماشین‌های جدید فرمول یک

فرمول یک و جادوی هوای ماشین‌های جدید

اتوپیا-همانطور که احتمالا می‌دانید ماشین های فصل بعد فرمول یک یعنی 2022 دستخوش تغییرات زیادی خواهند شد. اگر تصویرها را ببینید متوجه می‌شوید که ماشین های جدید بسیار زیباتر از پیش ظاهر شده اند. اما این تغییرات فقط محدود به ظاهر نمی‌شود.

عمده تغییرات تکنیکی امسال مربوط به آیرودینامیک است.

در ادامه با هم بخشی از این تغییرات را مرور خواهیم کرد.

تغییرات فنی چرخ ها

ماشین های 2021 رینگ های 13 اینچی و تایرهایی با دیواره جانبی ضخیم ( high profile ) داشتند. این در حالیست که قرار است اینها با رینگ های 18 اینچی و تایرهایی با دیواره جانبی نازک جایگزین شوند.

تفاوت دیگر مربوط به کاورهای رینگ هاست. که باعث شده جریان هوای گذرنده از اطراف چرخ ها منظم‌تر شود.

تایرهای ماشین های فرمول یک 2022

کف و زیربندی ماشین

برای هدایت جریان هوایی که از زیر ماشین می‌گذرد مهندسان دیفیوزر هایی را در پشت چرخ‌های جلو تعبیه کرده‌اند. این جریان هوا به سمت غقب ماشین هدایت شده و در آنجا به سمت بالا هل داده می‌شود. این اقدام چند فایده دارد. یکی اینکه اثر زمین ( ground effect ) را در زیر ماشین کم‌ می‌کند.

توضیح اثر زمین: ضریب پسای هر جسمی هنگامی که در هوا معلق است با زمانی که روی زمین قرار دارد فرق می‌کند. علتش هم آن است که نزدیک شدن جسم به سطح زمین باعث تشکیل لایه های جریان آشفته می‌شود.

و دیگر اینکه هوای گذرا از زیر ماشین را به سمت بالای ماشین هل می‌دهد که باعث می‌شود مقدار هوای کثیف ( dirty air ) کاهش یابد.

تفاوت ماشین های فرمول یک 2022 و 2021 از نمای بالا. به دیفیوزر پشت چرخ های جلو دقت کنید.

توضیح درباره هوای کثیف: هر ماشین یک سری جریان هوای آشفته ایجاد می‌کند. به ویژه در قسمت عقب. موقعی که ماشین عقبی به ماشین جلویی نزدیک می‌شود این جریان ها با جریان های ماشین عقبی تداخل می‌کند. این تداخل خود باعث فاصله افتادن بین آنها شده. و امکان سبقت گیری را از ماشین عقبی می‌گیرد.

حال مهندسان توانسته اند ماشین های جدید را طوری طراحی کنند که این تنش ها با سمت بالا هدایت شود.

هدایت هوای کثیف به سمت بالا در ماشین های فرمول یک 2022

وزن ماشین های فرمول یک 2022

ماشین های جدید در عین داشتن ابعاد کوچک‌تر وزن بالاتری دارند. وزن حداقل ماشینها از 743 کیلوگرم به 768 کیلوگرم افزایش یافته.

و این به معنی کاهش سقف سرعت هم هست. البته در ازای این کاهش سقف سرعت ایمنی ماشین ها افزایش یافته و فاصله آنها با هم قرار است کمتر شود. و این یعنی رقابت نزدیک تر!

در ادامه جزئیات دیگری از ماشین های جدید را مشاهده می‌کنید.

اسپویلر خمیده عقب ماشین های فرمول یک 2022

این پست را برای دوستان‌تان بفرستید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *