جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

به اتوپیا خوش آمدید!
اینجا همه چیز از زبان ماشین‌بازها گفته می‌شود!

طراحی خودرو

طراحی خودرو: قسمت اول

اتوپیا – چرا طراحی اهمیت دارد؟ این سوالیست که پیش از شروع طراحی خودرو باید بپرسیم. بهتر این است که قبل از اینکه زدن طرح خودرو را شروع کنیم به یک درک کلی از طراحی خودروها برسیم. اینگونه ذهن شما با طرح ها و الگوها ارتباط بیشتری برقرار می‌کند.

ایده طراحی خودرو چگونه شکل می‌گیرد؟

ایده پردازی اولین و یکی از مهم ترین مراحل طراحی خودروست. ابتدا پارامترهایی مثل امضا برند، چشم انداز کمپانی و هویت خودرو را در نظر می‌گیرند. امضا برند یعنی المان هایی که در محصولات مختلف کمپانی مشترک هستند. این امضا به مرور زمان و بر پایه تاریخچه خودروساز و اهداف آن تکامل پیدا کرده است.

هویت خودرو یعنی برای مثال اینکه خودرو در چه رده‌ای قرار می‌گیرد، چه کاربردی دارد و غیره.

بخش بازاریابی و مرکز استراتژی شرکت از تصمیم گیرندگان این موضوع هستند.

طراحی خودرو به روش دستی

وقتی که کار طراحی آغاز می‌شود، استراتژیست ها داده هایی را از جمله ابعاد، کلاس و رده خودرو در اختیار تیم طراحی قرار می‌دهند. حالا طراحان باید با توجه به تناسبات و پرسپکتیو، طرح هایی را از نماهای مختلف روی کاغذ بیاورند. معمولا در این مرحله از ابزارآلات سنتی مثل مداد، خودکار، مارکر و … استفاده می‌شود.

طراحی دستی برای ایده‌پردازی مناسب‌تر می‌باشد. چون ضمن این که در دسترس تر است، حس طراح را هم بهتر منتقل می‌کند. تسلط به این نوع طراحی که با اصطلاح اسکچ شناخته می‌شود برای هر خودرودوستی ضروریست.

مدل سازی طراحی خودرو

بعد از ابداع شدن فرم کلی در طراحی دستی نوبت به طراحی نرم افزاری خودرو می‌رسد. این نوع از طراحی با نرم افزار مدل سازی گفته می‌شود. در سال های اخیر مدل سازی پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته. تا جایی که با نرم افزار می‌توان عکس اسکن شده اسکچ را مستقیم وارد نرم افزار کرد! بعدا می‌توان آن را داخل تونل باد قرار داد و آیرودینامیک آن را تحلیل نمود. پیش از این می‌بایست حتما مدل فیزیکی خودرو ساخته و تولید می‌شد.

ساختن مدل پروتوتایپ

در این مرحله مدل خودرو را معمولا در مقیاسی کوچکتر می‌سازند. سپس روی آن آزمایش انجام می‌دهند. مثلا انعکاس های محیط را بر روی بدنه و رنگ خودرو بررسی می‌کنند. این قدم توسط استادکاران ماهر اجرا می‌شود.

طراحی داخلی خودرو هم به نوبه خود از اهمیت ویژه برخوردار است. طراحی داخلی و خارجی باید به موازات هم انجام شوند. عوامل مختلفی در این مرحله مورد بررسی و تحلیل قرار می‌گیرند. از جمله هزینه ها، سازگاری با محیط زیست،ارگونومی، نورپردازی، تودوزی و بسیاری دیگر.

اجرای آزمایشی

بعد از این که مدل پروتوتایپ تولید شد، مراکز مختلف آن کمپانی مثل مرکز مهندسی و مرکز طراحی کارهای خود را به بخش اجرایی می‌سپارند.پروسه تولید انبوه توسط دستگاه های ماشین کاری cnc کم کم آغاز می‌شود.

همه این ها را گفتیم و باز هم خواهیم گفت! چون درک کردن اولین قدم شروع هر کاریست. برای طراحی خودرو هم همین است. شما اول باید به درکی بالا از طراحی برسید.

در مطلب بعدی به کلاس بندی خودروها می‌پردازیم، در مورد الهام گرفتن از طبیعت صحبت خواهیم کرد و مفاهیم دیگر.

این پست را برای دوستان‌تان بفرستید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *