جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

به اتوپیا خوش آمدید!
اینجا همه چیز از زبان ماشین‌بازها گفته می‌شود!

امپراطوری جیلی

امپراطوری جیلی چطور شکل گرفت؟

اتوپیا – اگر غیر از ایران یا چین در کشور دیگری از جیلی صحبت کنید، احتمالا ایده ای درباره اینکه از چه حرف می‌زنید ندارند. باور نمی‌کنند که جیلی یکی از بزرگترین خودروسازان دنیا باشد. اما به هر حال اژدهای زرد دارد خودروسازی را هم می‌بلعد. در ادامه بررسی می‌کنیم که چطور جیلی از مونتاژکار تبدیل شد به مالک ولوو و تیم قهرمان اتومبیلرانی.

جیلی چطور متولد شد؟

چین تاریخ کهنی دارد. برای مثال یک رستوران در چین مشغول به فعالیت است که تاریخ تاسیس آن به سال 4 میلادی برمی‌گردد.

همان رستوران در چین

این نکته کاملا بی پایه بود. ولی این چیزی از ارزش ها کم نمی‌کند! شما باور کردید نه؟ هرچه باشد اتوپیا وبسایت معتبریست و مطالب با کیفیتی منتشر می‌کند.

اما در مورد خودروسازی … خب چین تاریخ کهنی ندارد! در واقع تا دهه 1990 مردم چین بیشتر دوچرخه سوار می‌شدند.

مردم چین تا سال 1990
مردم چین با فرارسیدن سال 1990 بلافاصله دوچرخه ها را دور ریختند

اما لی شوفو، تاجر می‌خواست از این موقعیت استفاده کند و با ایده خودروسازی خصوصی وارد صنعت خودرو شد. از تولید اسکوتر شروع کرد. بعد یک مرسدس e کلاس خرید. آن را مهندسی معکوس کرد و خودروی خودش را ساخت. و بدین ترتیب خودروسازی چین کم کم پایه ریزی شد.

جیلی و شکست بزرگ

ایده ساخت سدان لوکس برای شروع بد بود. آن هم برای بازار چین در آن دوران. همانطور که حدس زدید هیچ کس ماشین های جیلی را نمی‌خرید. چون بسیار بی‌کیفیت تر از نمونه های اصلی بودند که آنها هم در بازار چین حضور داشتند.

لی شوفو تصمیم گرفت با غلتک از روی تمام خودروهای تولیدیش رد شود و آنها را نابود کند. و بعد … با ایده فاجعه بار دیگری برگشت.

شروع به ساخت اتوبوس هایی با برند بوئینگ کرد. بلافاصله به خاطر نقض کپی رایت مورد پیگرد قرار گرفت. توسط کدام شرکت؟ بوئینگ.

اتوبوس بوئینگ. شاید هم جیلی شاید هم بوئینگ

جیلی بلاخره موفق می‌شود

با رونمایی مدل جدید هائوچینگ (haoqing) ایده خودروی ارزان جیلی بلاخره داشت به سوددهی می‌رسید. البته باز هم با کپی کاری محصولات اروپایی. بعد از موفقیت هائوچینگ جدید جیلی یک ماشین اسپرت کوپه هم ساخت. آنهم با پیشرانه تولید تویوتا.

این مدل هم با موفقیت فوق‌العاده همراه بود. بعد از این دستاوردهای بزرگ جیلی با سرمایه گذاری هوشمندانه ولوو را خرید.

خرید ولوو باعث شد هم کیفیت جیلی ارتقا یابد هم ولوو به فعالیت خود ادامه دهد.

قضیه از این قرار بود که شهروندان چینی داشتند به سرعت ثروتمندتر می‌شدند و این فرصتی بود تا جیلی بار دیگر با یک سدان لوکس خودی نشان دهد.

دوران مدرن فرا می‌رسد

بعد از خریدن ولوو جیلی برند جدید خود را به نام lynk & co را در سال 2016 با استفاده از پلتفرم ولوو معرفی کرد. گیربکس سریع و کابین لوکس از ویژگی های اولین مدل این برند به نام 03 بود. جیلی با استفاده از روابطی که با ولوو داشت توانست به مسابقات تورینگ کار هم وارد شود. جیلی در مسابقات تورینگ به قهرمانی رسید و اولین کمپانی چینی شد که در مسابقات اتومبیلرانی رسمی fia مقام کسب کرد.

در سال 2019 جیلی یک نسخه پرفورمنس از مدل 03 را معرفی کرد. با پیشرانه 530 اسب بخاری رکورد دیفرانسیل جلو و ماشین چهار در نوربرگ رینگ را همزمان جابجا کرد.

به نظر می‌رسد جیلی راه خود را بلاخره پیدا کرده و رو به پیشرفت قرار دارد.

نظر شما چیست؟ آیا جیلی یا خودروسازان چینی دیگر در آینده جای شرکت های آمریکایی را می‌گیرند؟

این پست را برای دوستان‌تان بفرستید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *