جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

به اتوپیا خوش آمدید!
اینجا همه چیز از زبان ماشین‌بازها گفته می‌شود!

تعویض دنده در اتومبیلرانی

رازهای سرعت: تعویض دنده

اتوپیا – دلیلی که دارم این مطلب را برای شما می‌نویسم این است که خودم در آن ضعف دارم. برای همین در کتاب های speed secrets نوشته راس بنتلی و اینترنت اندکی گشتم تا این مطلب را بنویسم. امیدوارم که هم برای خودم و هم برای شما مفید باشد.

علت اینکه دنده را عوض می‌کنیم چیست؟

این سوال شاید کمی سطحی به نظر برسد. ولی واقعا اینطور نیست. خب اکثر افراد می‌گویند دنده می دهیم تا ماشین شتاب بگیرد و دنده را سنگین می‌کنیم تا شتاب را کم کنیم. ولی دقیقا عکس این موضوع صادق است! علت هم این است که در دنده های سنگین‌تر ماشین شتاب بیشتری دارد و سرعت کمتری. و در دنده های سبکتر برعکس. سرعت ماشین بالاست اما تغییر سرعت مدت زمان بیشتری طول می‌کشد.

نتیجه میگیریم ما در ورود به پیچ ها باید دنده را سنگین کنیم چون میخواهیم با شتاب بالا از پیچ خارج شویم. اصطلاحا ماشین را در دور نگه داریم. و در مستقیمی ها باید دنده بدهیم چون میخواهیم از سقف سرعت ماشین استفاده کنیم.

چه زمانی دنده عوض کنیم؟

اینکه لحظه تعویض دنده دقیقا چه زمانیست تا حدودی بستگی به ماشین دارد. در رشته های سرعت دنده دادن نسبتا ساده است. قبل از ردلاین دنده را عوض می‌کنیم. همین! دنده معکوس منتها قضیه فرق می‌کند. وقتی میخواهید بپیچید ترمز می‌کنید. بعد با افت دور موتور دنده را سنگین می کنید. مهمترین نکته اینست که شما باید به ضرایب دنده هایتان توجه کنید. برای مثال اگر فاصله بین دنده 5 و 6 دو هزار rpm است شما باید وقتی دور موتور 2000 تا افت می کند دنده را سنگین کنید.

نکته مهم در سنگین کردن دنده این است که شما باید با دنده ای وارد پیچ شوید که ماشین را متعادل و بالانس نگه دارد و اسپین نشوید. و با دنده ای از پیچ خارج شوید که شتاب ماشین را حفظ کرده باشید.

این پست را برای دوستان‌تان بفرستید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *