جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

به اتوپیا خوش آمدید!
اینجا همه چیز از زبان ماشین‌بازها گفته می‌شود!

خودروی برقی یوز

خودروی برقی یوز، تلاشی قابل تقدیر؟

اتوپیا – خودروی برقی یوز به تازگی رونمایی شده است. و قیمت 600 میلیون تومانی را برای آن در نظر گرفته اند. ما در این مطلب میخواهیم بررسی کنیم که آیا این خودرو در کشوری مثل ایران ارزش خرید دارد یا خیر.

یوز از کجا آمده؟

یوز یک خودروی برقی است که در ایران ساخته شده و در کلاس quadricycle قرار می‌گیرد. کلاسی که خودروهای آن فرمت مشخصی دارند. چیزی بین یک موتورسیکلت چهارچرخ و خودرو با قدرت پیشرانه محدود.

ماجرای این خودرو به سال 1394 برمی‌گردد. زمانی که دانشجویان دانشگاه آزاد باراجین قزوین  توانستند طراحی و ساخت اولین خودروی برقی ایرانی را با نام «یوز» به سرانجام برسانند و یک شرکت دانش بنیان تحت عنوان «پاراکس موتورز» تاسیس کنند. پس از  پنج سال تلاش و فرازو نشیب  استانداردها و مجوزهای لازم برای شماره گذاری را کسب کردند.

این خودرو بر پایه پلتفرم متن باز رنو توئیزی توسع یافته است. چیزی که مسئولان خودروسازی از آن به عنوان تولید ملی یاد می‌کنند!

رنو توئیزی

مشخصات فنی

یوز مجهز به یک موتور برقی در محور عقب است که توانایی تولید 15 کیلووات یا 20 اسب بخار را دارا است. هر بار شارژ آن حدود 3 ساعت و 30 دقیقه طول می‌کشد. یوز با هر بار شارژ می‌تواند داخل شهر 60 کیلومتر را طی کند.

قدرت پیشرانه 15 کیلووات معادل 20 اسب بخار
وزن خشک 480 کیلوگرم
مدت شارژ 3 ساعت و 30 دقیقه
پیمایش 60 کیلومتر با هر بار شارژ
سقف سرعت 80 کیلومتر بر ساعت
طول 2.32 متر
عرض 1.19 متر
ارتفاع 1.46 متر
داخل خودروی یوز

آیا یوز یک کپی بی شرمانه است؟

خب، هم بله هم خیر. یوز بر پایه پلتفرم متن باز رنو توئیزی توسعه یافته. بدین معنی که رنو اطلاعات نرم افزاری، سخت افزاری و مدل های کامپیوتری این پلتفرم را به صورت عمومی منتشر کرده است. بنابراین کپی نیست. مشخصات فنی آن هم از رنو توئیزی بهتر است. ولی بی‌شرمانه چرا!

بی‌شرمانه از این نظر که مسئولین از وضع بازار ایران استفاده کرده اند. و می‌خواهند این خودرو را به عنوان تولید ملی به مردم بفروشند. حال تصمیم با شماست. که ترجیح می‌دهید یک ماشین آلمانی دست دو بخرید. یا این خودرو.

این پست را برای دوستان‌تان بفرستید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *