جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

به اتوپیا خوش آمدید!
اینجا همه چیز از زبان ماشین‌بازها گفته می‌شود!

معرفی کتاب "پیکان سرنوشت ما"

معرفی کتاب “پیکان سرنوشت ما”

اتوپیا – “پیکان سرنوشت ما” کتابی است به گردآوری و نگارش مهدی خیامی که براساس نوشته‌ها و خاطرات احمد خیامی، از بنیانگذاران شرکت کارخانجات ایران‌ناسیونال و فروشگاه‌های زنجیره‌ای کوروش، نوشته شده است. این کتاب به دلایل بسیار، خواندنی و باارزش است. از جمله اینکه بسیاری از روایت‌های آن، آموزه‌ها و تجربه‌های فراوانی برای علاقه‌مندان به کارآفرینی بومی دارد. همچنین روایت‌کننده برخی اصول مهم اخلاق تجاری و رفتار صنعتی و چگونگی رعایت آن‌هاست.

پیکان و معنای آن

این کتاب همچنین برای دوستداران خودرو توصیه می‌شود. پیکان برای ما ایرانیان در ابتدا خودرویی مردمی بود. در تمام سفرها، شهرها و حتی مسابقات دیده می‌شد. و حتی فراتر از آن، به یک نماد جامعه ایرانی تبدیل شد. همان نقشی که در آمریکا ماستنگ به عهده دارد، در فرانسه سیتروئن و در کشورهای دیگر خودروهای دیگر.

بعد از انقلاب اما کم کم قضیه برگشت. کیفیت پیکان در گذر زمان افت کرد و محبوبیت خود را بین مردم از دست داد. تا اینکه بلاخره بعد از سالیان سال تولید آن متوقف شد.

تولد دوباره

امروزه پس از گذشت سالها از توقف تولید پیکان، این خودرو دارد به جایگاه پیشینش برمی‌گردد. البته در یاد و خاطره‌ مردم. وگرنه تعداد آن در خیابان روز به روز در حال کمتر شدن است. شاید در آینده پیکان هم با ردایی سفید دوباره ظاهر شود و مردم را از تولیدات بی کیفیت نجات دهد!

معرفی کتاب "پیکان سرنوشت ما"

برشی از کتاب

بر کسی پوشیده نیست که احمد و محمود خیامی از جمله معدود کارآفرینان صنعتی در ایران بودند که کارشان را با کارگری ساده در گاراژ پدرشان در شهر مشهد شروع کردند.

آن‌ها از گریس‌کاری گرفته تا شست‌وشوی ماشین (زیرشویی، توشویی و روشویی) و تا حدی مکانیکی را خود انجام می‌دادند. همین پیشینه‌ی کارگری بعدها که کارخانه‌ی ایران ناسیونال را تأسیس کردند باعث نزدیکی بیشتری بین آن‌ها و کارگران می‌شد. آن‌ها واقعاً اعتقاد داشتند کارگر ایرانی لایق و مستعد است و در فرایند ساخت اتومبیل در ایران و تبدیل مونتاژ قطعات به تولید داخلی قطعات خودرو، به انتقال مهارت به کارگران ایرانی معتقد بودند.

این پست را برای دوستان‌تان بفرستید:

یک پاسخ

  1. با عرض سلام و ادب/برادران خیامی بفکرمنافع ملی بودندنه بفکرمنافع شخصی فعلأ عده ای نوکیسه وگداگودورافتادن بجون صنعت خودروسازی هرچی درپیته فرومیکنن به یه عده که قبل از انقلاب اسلامی اومدن توشهرهاساکن شدن وتوعالم خودشون پیشرفت کردن غافل از اینکه کشاورزی رونابودکردن توی شهرهاهم امکانات رفاهی ماروقبضه کردن عقلشون هم به چشم شونه هرچی می بینن میخرن چون قانون چشم وهم چشمی بین سوم رایج واجراشده درنتیجه اون عده اول یعنی همون گداگودورهاکه به پست و مقام رسیدن فرومیکنن به اینهاحالاپیداکنیدپرتقال فروش را

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *