جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

به اتوپیا خوش آمدید!
اینجا همه چیز از زبان ماشین‌بازها گفته می‌شود!

اولین های تاریخچه خودرو در ایران

اولین های تاریخچه خودرو در ایران

اتوپیا – رکوردها همیشه برای اکثر افراد جذاب بوده است. این را می‌شود از آمار فروش کتاب های گینس فهمید. اما ما امروز میخواهیم به رکوردهای تاریخچه خودرو در ایران اشاره کنیم. اولین هایی که کمتر به آنها توجه شده.

اولین مکانیک رسمی ایران

اولین تعمیرگاه اتومبیل که جواز کسب دریافت کرد، متعلق به محمدتقی خان مکانیسین واقع در خیابان چراغ بود. در این کارگاه علاوه بر تعمیرات انواع اتومبیل ها، محمدتقی خان کارآموزانی داشت که به آنها تعمیرات اولیه اتومبیل را آموزش می‌داد.

اولین صافکار تاریخچه خودرو ایران

اولین صافکارها در تاریخچه خودرو ایران، حلبی سازها و آهن کوب ها بودند. تخصص آهن کوب‌ها بیشتر ساخت و نصب شیروانی سقف ساختمان ها بود.

بر اثر اتفاقی که برای یکی از حلبی سازها روی داد، تعدادی از آنها با توجه به مهارت خود از شغل حلبی سازی به صافکاری روی ‌آوردند.

قضیه این بود که اتومبیل سفارت انگلیس با یک درخت برخورد می‌کند. شوفر از ترس توبیخ شدن دست به دامان یکی از حلبی سازها به نام استاد قادر می‌شود. اوس قادر هم گلگیر را طوری صاف می‌کند که هیچکس نمی‌تواند تشخیص دهد که رنگ شده است. همین ماجرا باعث شهرت اوس قادر شد.

اولین کارخانه تایرسازی در ایران

کمپانی bf goodrich آمریکا دومین سازنده تایر دنیا بعد از میشلن است. اولین تایرهای وارداتی به ایران توسط این کارخانه صورت گرفت. آنهم با تبلیغات وسیع در جراید و همچنین پوسترهای بزرگ رنگی که در سردر سینماها نصب می‌شد.اولین شرکتی بود که برای فروشندگان خود، سردر مغازه هایشان تابلو مجانی با آرم این شرکت نصب کرد.

در سال 1329 این کمپانی اولین کارخانه تایرسازی ایران را با تولید انواع لاستیک و تیوب برای اتومبیل های سواری و حتی تجاری تاسیس نمود.

اولین آپاراتی در تاریخچه خودرو ایران

در تاریخچه خودرو ایران یکی از مغازه های معروف پنچرگیری در تهران متعلق به حاج پرویز عسگرپور اولین آپاراتی ایران شد. این مغازه به صورت شبانه روزی دایر شد و هنوز هم با همین نام توسط یکی از فرزندانش اداره می‌شود.

بر گرفته از کتاب “این اتولی که من می‌گم” نوشته عباس حسینی

لینک خرید کتاب “این اتولی که من می‌گم”

این پست را برای دوستان‌تان بفرستید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *