جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

به اتوپیا خوش آمدید!
اینجا همه چیز از زبان ماشین‌بازها گفته می‌شود!

دوشنبه‌های تاریخی: شهر، شهر فرنگه…

اتوپیا – خودروسازی به عنوان یکی از بزرگترین صنایع قرن بیستم، تاثیر زیادی روی همه‌ی جنبه‌های زندگی انسان داشته. تاثیر خودروها از زندگی روزمره مردم معمولی، تا مسائل کلان اقتصادی و سیاسی را شامل می‌شود. بعضی خودروها تجلی آرزوهای مردم عادی بوده‌اند، در حالی که برخی دیگر آمدند تا زمانه را به چالش بکشند. بعضی خودروها به جنگ رفتند و قهرمان شدند، در حالی که برخی دیگر نمادهای نکبت‌بار دوره‌های سیاهی از تاریخ هستند…

در این مجموعه سعی می‌کنیم از دریچه بعضی خودروهای آیکونیک به بخش هایی از تاریخ قرن گذشته نگاهی بیاندازیم. مثلا هنری فورد چگونه به نماد آمریکای پس از جنگ جهانی اول تبدیل شد؟ ولکسواگن در فلاکت مردم آلمان در دوره‌ی جنگ جهانی دوم چه سهمی داشت؟ نقش ترابانت در سقوط دیوار برلین چه بود؟ و اینکه چرا یک آفریقایی مهاجر به دشمن اصلی مارکسیست‌های آمریکایی مثل برنی سندرز و الیزابت وارن تبدیل شده؟

بعضی دریچه‌های این شهر فرنگ، نظر به کشور خودمان دارند. تا ببینیم صنعت ورشکسته‌ی خودروسازی کشورمان بازتاب چه بخشی از زمانه و احوال خود ماست؟ جوک ساختن در مورد پراید و همزمان صف کشیدن برای خریدش چه چیزی در مورد ما می‌گوید؟ پیکان دقیقا چه بود و چرا بعد از جمع شدنش از خیابان‌ها، این روزها نوستالژیک شده؟

هدف نهایی این مجموعه، بیرون آوردن «تاریخ اتوموبیل» از قالب معمول و تقلیل‌دهنده «تاریخچه‌ی تکامل خودروسازی» به عنوان صنعت تولید یک کالا و معرفی کردن آن به عنوان یک دریچه برای نگریستن به تاریخ خود ماست. از این بعد دوشنبه هر هفته با این مجموعه با شما هستیم. «بیا و تماشا کن!»

این پست را برای دوستان‌تان بفرستید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *