جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

به اتوپیا خوش آمدید!
اینجا همه چیز از زبان ماشین‌بازها گفته می‌شود!

شباهت ها و تفاوت های پیکان و پراید

3 تفاوت پراید و پیکان (و 3 شباهت)

اتوپیا – از موقعی که تولید پیکان متوقف شد، سایپا و بعدا ایران خودرو سعی کردند جای آن را با یک خودروی به اصطلاح ملی پر کنند. ابتدا پراید توسط سایپا تولید شد و بعدا سمند توسط ایران خودرو. پس از این دو تلاش نافرجام این دو خودروساز دوباره با خودروهایی با ظاهر جدید برگشتند. تیبا، رانا، دنا، کوئیک، شاهین و غیره و غیره یکی پس دیگری عرضه شدند. آنهم با هدف گسترش سبد محصولات داخلی. اما برگردیم به موضوع پیکان و پراید. چرا پراید و سمند نتوانستند جای پیکان را بگیرند؟ در این مطلب نگاهی خواهیم داشت به تفاوت ها و شباهت های این خودروها.

6. شباهت اول: برای توده مردم

برادران خیامی پیکان را با هدف خودرویی برای توده مردم تولید کردند. پیکان از روی خودرویی انگلیسی ساخته هیلمن بومی سازی و مونتاژ شد. از خودروی سواری برای خانواده گرفته تا خودرویی مناسب سفر که جوانان از آن استفاده کنند. حتی در مسابقات اتومبیلرانی هم درخشید!

پراید هم کمابیش همینطور بود. سایپا 111 مدل بومی سازی شده کیا پراید بود. پراید هم با هدف خودروی مردمی به بازار عرضه شد. و به عنوان خودروی سواری، خودروی مسابقه و بعدها تاکسی مورد استفاده قرار گرفت.

5. تفاوت اول: اهمیت تاریخی پیکان

پیکان اولین خودرویی بود که داخل کشور به تولید انبوه می‌رسید. پیش از این آریا و شاهین برای مدت کوتاهی در ایران تولید شدند. اما تولید پیکان برای سالها ادامه یافت و حدود 2 میلیون دستگاه از آن تولید شد.

پراید اما سالها بعد از پیکان عرضه شد. اما نه تنها امروزه اهمیت تاریخی پیکان را ندارد بلکه به مرور زمان کیفیت آن فوق‌العاده نزول کرده.

4. شباهت: هر دو در مدل های متنوع تولید شدند

پیکان و پراید هر دو در چندین مدل تولید شدند. پیکان با مدل هایی از جمله استیشن، وانت، جوانان، دولوکس و غیره. و پراید با مدل های سدان، هاچ بک، وانت و چندین مدل دیگر که هر کدام با یک کد خاص شناخته می‌شدند.

البته این مدل ها فقط از نظر اسم متنوع بودند و عملا تفاوت خاصی با مدل های دیگر نداشتند!

3. تفاوت: پیکان امروزه به یک خودروی نوستالژیک تبدیل شده

پیکان امروزه کم کم محبوبیت خود را پس گرفته. بخشی از آن به اهمیت تاریخیش برمی‌گردد و بخشی از آن به ذهنیت مردم از دوران خوش گذشته. در حالی که هر چقدر از توقف تولید پراید بگذرد بعید است نزد مردم محبوب شود!

2. شباهت: هر دو از یک خودروی خارجی الگو برداری شدند

پیکان از روی هیلمن انگلیسی الگوبرداری و ساخته شد. پراید هم از روی کیا پراید. البته سایپا نام پراید را رسما به صبا تغییر داده بود اما مردم باز هم آن را با نام پراید می‌شناختند.

1. خصوصی بودن ایران ناسیونال و دولتی بودن سایپا و ایران خودرو

پیکان در دورانی ساخته شد که صنعتگرانی مانند برادران خیامی با هدف پیشرفت تولیدات ملی فعالیت می‌کردند. اما پراید در دورانی عرضه شد که اکثر شرکت های بزرگ داخلی از جمله سایپا و ایران خودرو به مالکیت دولت درآمده بودند. همین انحصاری بودن پیامدهای بسیاری را به دنبال داشت. از جمله ایمنی بسیار پایین پراید.

نظر شما درباره این دو خودروی ملی چیست؟

این پست را برای دوستان‌تان بفرستید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *