جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

به اتوپیا خوش آمدید!
اینجا همه چیز از زبان ماشین‌بازها گفته می‌شود!

تفاوت قدرت و گشتاور به زبان آدمیزاد

گاراژ علم: تفاوت قدرت و گشتاور به زبان آدمیزاد

اتوپیا – در مورد قدرت موتور و گشتاور زیاد شنیده‌ایم. اما به راستی چه تفاوتی دارند؟ برای پاسخ به این سوال با ما همراه باشید

قدرت موتور چیست؟

توان (که درباره خودروها به آن قدرت هم اطلاق می‌شود) در فیزیک، نرخ انجام کار است. در این تعریف به شکل قراردادی، “یک اسب بخار” توان لازم برای حرکت دادن 550 پوند وزن به طول یک فوت و در مدت یک ثانیه است.

قدرت موتور هم از جنس توان است. و با دستگاهی به نام داینامومتر یا همان داینو قابل اندازه گیریست. داینو یک نیروی مضاعف و در خلاف جهت چرخش چرخ ها به آن وارد می‌کند. و قدرت وارد شده از طرف موتور در برابر این نیرو سنجیده می‌شود.

قدرت موتور چگونه محاسبه می‌شود؟

انجمن مهندسین خودرو، دو استاندارد متفاوت برای گزارش قدرت موتور تعریف کرده‌اند. قدرت موتور خالص و ناخالص. در محاسبه قدرت خروجی به شکل خالص تمامی وزن اضافی موتور برداشته می‌شود و بعد تست می‌شود. اما قدرت خروجی خالص که نتیجه آن را در تبلیغات می‌بینیم در واقع بر روی یک خودروی کامل انجام می‌شود.

گشتاور چیست؟

گشتاور در واقع نیروی وارد بر جسم است. این نیرو عامل پیچش یا تاب جسم حول محور می‌شود. می‌تواند بدون ایجاد حرکت به وجود بیاید اما به محض حرکت جسم تبدیل به کار می‌شود. پس طبیعتا هرچه گشتاور خروجی خودرو بالاتر باشد، کار بیشتری می‌تواند انجام دهد.

گشتاور بهتر است یا قدرت؟

یک کامیون و یک ماشین مسابقه را در نظر بگیرید. فرض کنید این دو قدرت برابری دارند. پس چرا ماشین مسابقه سریعتر است؟ خب واضح است چون وزن کمتری دارد. اما چرا کامیون می‌تواند بارهای سنگین را حمل کند یا بکشد؟

اینجاست که دور موتور وارد می‌شود! دور موتور بالاتر به معنی گشتاور کمتر است. و دور موتور پایین تر به معنی گشتاور بیشتر. به عبارتی این دو پارامتر با یکدیگر نسبت عکس دارند.

کامیون که دور موتور پایین تری دارد، از گشتاور بالاتر بهره می‌برد. برای همین است که می‌تواند بارهای سنگین را بکشد.

ماشین مسابقه که گشتاور پایین تری دارد، دور موتورش بالاتر است. برای همین است که شتاب بالایی دارد.

این پست را برای دوستان‌تان بفرستید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *