جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

به اتوپیا خوش آمدید!
اینجا همه چیز از زبان ماشین‌بازها گفته می‌شود!

نتایج تست آیرودینامیک تسلا سایبرتراک منتشر شد

نتیجه تست آیرودینامیک تسلا سایبرتراک منتشر شد

اتوپیا – وانت‌پیکاپ‌ها جزو بزرگ‌ترین و غیرآیرودینامیک‌ترین خودروهای بازار محسوب می‌شوند. چراکه کاربری آن‌ها باعث می‌شود تا چندان نیازی به طراحی بهینه آن‌ها در برابر جریان باد نباشد. خودروسازان معمولا وانت‌هایشان را آنقدر بزرگ درست می‌کنند که بخش جلوی آن‌ها عموما به طراحی صاف و مقاوم در برابر جریان باد تبدیل می‌شود.تسلا سابرتراک هم از این قضیه مستثنی نیست. اگر محفظه بار سرباز آن‌ها را نیز درنظر بگیرید، خواهید دید که مقاومت آن‌ها در برابر باد از همیشه بیشتر خواهد شد.

نتیجه تست آیرودینامیک تسلا سایبرتراک منتشر شد

وانت تسلا سایبرتراک را همگی به خوبی می‌شناسیم. خودرویی که با طراحی انقلابی و نه‌چندان همه‌پسند خود سر زبان‌ها افتاد. شاید بسیاری تصور کنند این خودرو نیز مانند سایر وانت‌ها چندان آیرودینامیک نباشد. اما ظاهرا این تصور چندان صحیح نیست!

اخیرا یک شبیه‌سازی در شبکه اجتماعی ردیت منتشر شده که جریان سیال پیرامون بدنه سایرتراک را نشان می‌دهد. همان‌طور که در تصویر مربوطه مشاهده می‌کنید، جریان سیال در حد خود روان بوده و فاقد نقاط ایجاد کننده جریان‌های گردابه‌ای (ویک) است. نکته جالب توجه این است که سقف تیز این خودرو ظاهرا چندان مشکل آیرودینامیکی ایجاد نمی‌کند.

مشکلات این شبیه سازی

البته این شبیه‌سازی از چند جهت زیر سوال خواهد بود. نخست آنکه در بسیاری از شبیه‌سازها، جنس بدنه جسم تحت شبیه‌سازی نیز برای نرم‌افزار تعریف می‌شود. حال آنکه جنس بدنه تسلا سایبرتراک چه چیزی تعریف شده است، جای سوال دارد. طبق قوانین آیرودینامیک، ستون‌ها و لبه‌های تیز باعث ایجاد جریان ناهموار سیال می‌شوند. اما شکستگی سقف و برخی دیگر از لبه‌های تیز این خودرو در این شبیه‌سازی چندان مشکلی در جریان باد ایجاد نکرده‌اند! مورد دیگر نیز سرعت سیال پیرامون این مدل است. رفتار سیال در سرعت‌های گوناگون متفاوت خواهد بود پس این فاکتور نیز در شبیه‌سازی حائز اهمیت خواهد بود.

ظاهرا طاق چرخ‌های برجسته سایبرتراک باعث ایجاد جریان ناهمواره باد می‌شوند. البته این مشکل در سایر خودروها نیز وجود دارد اما ممکن است کمتر باشد. خودروسازان این مشکل را با رینگ‌های پوشیده حل می‌کنند. همان‌گونه که مشاهده می‌کنید، جریان آشفته سیال در ستون C این خودرو نیز وجود دارد. براساس داده‌های رسمی، ضریب درگ سایبرتراک برابر ۰.۳۹ است که برای یک وانت‌، رقمی قابل‌تامل محسوب می‌شود.

ریویان R1T

تسلا سایبرتراک در برابر رقبا

براساس داده‌های رسمی، وانت ریویان R1T آیرودینامیک‌ترین وانت بازار جهانی بوده و از ضریب درگ ۰.۳ سود می‌برد. همین مسئله به افزایش گستره مسافت قابل‌پیمایش این خودروی برقی کمک می‌کند. موردی که در طراحی مرسدس‌بنز EQXX تاثیر فراوانی داشته است.

اگر ضریب آیرودینامیک سایبرتراک را با دیگر محصول تسلا، مدل S، که ضریبی برابر ۰.۲۰۸ دارد مقایسه کنید، می‌بینید که مدل S در واقعیت حدودا دو برابر سایبرتراک آیرودینامیک‌تر است. براساس اطلاعات، مدل سایبرتراک که برای اندازه‌گیری ضریب درگ وارد تونل باد شده بود، فاقد برف‌پاک‌کن و آینه‌بغل بوده است که خود تاثیر به‌سزایی در افزایش این ضریب دارند.

منبع: پدال

این پست را برای دوستان‌تان بفرستید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *