جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

به اتوپیا خوش آمدید!
اینجا همه چیز از زبان ماشین‌بازها گفته می‌شود!

راهنمای خرید بهترین کلاه کاسکت

اتوپیا – حتماً برای شما هم پیش آمده که بعد از خرید موتور سیکلت خود به فکر خرید یک کلاه کاسکت مناسب هم باشید. شاید هم از آن دسته افرادی باشید که بدون کلاه ایمنی موتور سواری می کنند، اما اگر برای سلامت خود ارزش قائلید با ما در ادامه مطلب همراه باشید تا مناسب‌ترین کلاه کاسکت برای خود را بیابید.

فاکتورهای انتخاب کلاه کاسکت خوب

کلاه کاسکت خوب

کلاه کاسکت‌ها از انواع مختلفی برخوردارند. از کلاه های ارزان قیمت پلاستیک فشرده یا اصطلاحاً ترمو پلاستیک گرفته تا مدل‌های فببرکربن پیشرفته که برای موتور سواران حرفه‌ای داخل پیست ساخته شده‌اند. اما شاید برای شما این سوال پیش بیاید که کدام کلاه برای من مناسب است.

یکی از اصلی ترین فاکتورهایی که در هنگام خرید کلاه ایمنی می‌بایست در نظر گرفت سایز آن است. برای این که شما کلاه مناسب با سایز سر خود تهیه کنید ابتدا باید سایز سر خود را اندازه بگیرید. پس متر را بردارید و دور سر خود را اندازه بزنید. سپس بعد از اندازه گیری کلاه متناسب با سایز سر خود را خریداری نمائید.

دومین چیزی که برای خرید کلاه کاسکت مناسب باید در نظر گرفت کارایی آن و جنس آن است. اگر شما موتور سیکلت معمولی دارید که به فرض 10 میلیون تومن می ارزد لازم نیست کلاه کاسکت یک میلیونی بخرید. کلاهی بخرید که اولاً اندازه سرتان باشد دوماً ایمنی شما را در تصادفات احتمالی تضمین کند. ضمناً شما با موتور ساده ای که دارید قرار نیست سرعت بالایی را تجربه کنید که در صورت ایجاد حادثه صدمات خیلی جدی ببینید. بنابراین کلاه کاسکت شما لازم نیست خیلی گران و پیشرفته باشد.

اگر بخواهیم همه معیارهای مهم در انتخاب کلاه کاسکت باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • نوع کلاه کاسکت
  • قیمت
  • جنس لایه بیرونی
  • نوع تو دوزی (جنس داخل کلاه)
  • وزن
  • رنگ طلق
  • زاویه دید
  • دریچه تهویه
  • قابلیت نصب دوربین
  • دارای بادشکن
  • دارای سایه‌بان
  • دارای شبرنگ

ویژگی کلاه کاسکت حرفه‌ای

اکثر کلاه کاسکت‌های پیشرفته از ترکیبات و آلیاژهای فیبرکربن ساخته می شوند. به این صورت که ابتدا لایه‌هایی از ابر و نوعی رزین با هم مخلوط می شوند و لایه ای از فیبر کربن روی آن را می‌پوشاند. این نوع کلاه کاسکت ها از ایمنی مطلوبی برخوردارند و نسبتاً سبک هم هستند و مناسب برای اکثر موتور سواران می باشند.

در برخی از کلاه‌های ایمنی فیبرکربنی از پوسته کولار به جای لایه‌های ابری استفاده می شود. این کار مقاومت آنان را چندین برابر می‌کند در عین حال وزن این نوع کلاه‌ها بسیار پایین است. توجه داشته باشید که یک کلاه کاسکت پلاستیکی که از ایمنی مطلوبی برخوردار است قطعاً پلاستیک زیادی را در خود جای داده است و عملا سنگین‌تر از کلاه ایمنی فایبر گلاس است. این جنس و فایبرگلاس هر دو از شما در مقابل حوادث احتمالی محافظت می کند اما احتمالا بعد از یکسال استفاده از کلاه سنگین‌تر، دچار آرتوروز گردن خواهید شد.  بنابراین سبک بودن کلاه ایمنی موتور سواری یکی دیگر از فاکتور های مهم انتخاب است.

انواع کلاه کاسکت

توجه کنید باید با توجه به کاربری خود از موتور سیکلت، کلاه کاسکتی انتخاب کنید که بیشترین شباهت را با سبک موتور سواری شما داشته باشد. شما با انتخاب بهترین دسته، هم می‌توانید راحتی بیشتری با این وسیله بکنید و هم بودجه خرید خود را بی‌دلیل هدر ندهید، همچنین توجه کنید کلاهی انتخاب کنید که با سایز تجهیزات موتور سواری شما جور باشد. اگر بخواهیم به انواع کلاه کاسکت‌ها بپردازیم به صورت کلی می توان آن ها را به 6 دسته تقسیم کرد:

کلاه فک دار (Full face)

کلاه کاسکت فک ثابت

این کلاه ها از نظر ایمنی تقریبا تمام سر را می پوشانند و در هنگام تصادف به خوبی از سر و گردن شما محافظت می‌کنند. بدون در نظر گرفتن سبک موتور سواری و میزان حرفه ای بودن شما این نوع کلاه ایمنی می تواند انتخاب همه باشد. اکثر کلاه های فک دار از تهویه مناسب برخوردارند تا هنگامی که هوا گرم است موتور سوار احساس خفگی نکند.

کلاه فک متحرک (Modular)

کلاه کاسکت فک متحرک

این دسته کلاه ایمنی تفاوت چندانی با کلاه های فول فیس ندارند. تنها نقطه تمایز آنها این است که این نوع کلاه ها از پایین به بالا به صورت کشویی جمع می شوند و اصطلاحاً دارای فک متحرک هستند البته کارایی آنان به همین دلیل بسیار شهری‌تر است.

کلاه بدون فک (Open face)

این نوع کلاه‌ها بیشتر برای اسکوتر و کافه ریسر سواران محبوب است. این کلاه به دلیل داشتن طلق شیشه‌ای که قابلیت بالا رفتن دارد از تهویه ی مناسبی برخوردار است و هوا در آن به خوبی جریان دارد. یکی از معایب این کلاه نداشتن محافظ چانه است که در صورت بروز حادثه ممکن است چانه شخص موتور سوار با سطح زمین تماس پیدا کند. البته که شیشه ی جلویی آن هم در صورت زمین خوردن خرد شده و می تواند شخص را با خطرات و آسیب‌های جدی و جبران ناپذیری مواجه کند.

کلاه کاسکت نیمه (Half)

کلاه کاسکت نیمه

این نوع کلاه کاسکت‌ها معمولاً برای دوچرخه سواری انتخاب می شوند. این کلاه ها که به کلاه های half مشهور هستند تمام قسمت سر را نمی پوشانند و فقط قسمت بالای سر تا پیشانی را می‌پوشانند، بدیهی است ایمنی آنان بسیار پایین است.

کلاه کاسکت آفرودی (Off-Road)

کلاه کاسکت آفرودی

این نوع کلاه کاسکت از ایمنی مطلوبی برخوردار است و برای موتور سواری کوهستان و به اصطلاح آفرود استفاده می‌شود. موتور سوارانی که از این کلاه استفاده می‌کنند حتماً می‌بایست از عینک نیز استفاده کنند چرا که ممکن است در هنگام موتور سواری ذرات گل و سنگ و خاک به درون چشم آن ها برود بنابراین استفاده از عینک به همراه این نوع کلاه از ملزومات است.

الیاف تشکیل دهنده این نوع کلاه ایمنی معمولا کامپوزیت‌هایی از جنس فیبر کربن، کولار و فایبر گلاس است. این مواد از استحکام بالایی برخوردار هستند و همچنین بسیار سبک هستند و برای یک روز موتور سواری در جنگل مناسب می‌باشند و سر و گردن شما را خسته نمی‌کند.

کلاه کاسکت دوال اسپرت (Dual sport)

این نوع کلاه کاسکت نیز مانند مدل آفرودی از استحکام بالایی برخوردار است همچنین قسمت جلوی آن از یک لایه ی طلقی تشکیل  شده است که موتور سوار در هنگام استفاده از عینک می‌تواند قسمت تلقی آن را بالا بزند.

این نوع کلاه ایمنی به دلیل داشتن محافظ چانه و تهویه ی مناسب برای جاده و آفرود مناسب می باشد. بر خلاف کلاه‌های آفرود نوار محافظ چانه ی برجسته‌ای ندارد و عایق صدای بهتری است.

منبع: gtmotor

این پست را برای دوستان‌تان بفرستید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *