جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

به اتوپیا خوش آمدید!
اینجا همه چیز از زبان ماشین‌بازها گفته می‌شود!

راهنمای توربو کردن 206

توربو کردن 206: قسمت اول

توی این مقاله بررسی میکنیم که توربو کردن موتور 206 چطور هست. این مقاله دو بخش داره و این بخش اول هست. در قسمت اول سعی میکنیم به مفاهیم کلی یک موتور توربو بپردازیم. در قسمت بعد یک راهنمای عملی برای این کار معرفی میکنیم.

چرا توربو؟

توربو باعث میشه تا تراکم هوای بیشتری توی موتور داشته باشیم. این مسئله باعث میشه تا قدرت بیشتری تولید بشه. در همین حال نیازی نیست تا سوخت زیادی تزریق کنیم. یعنی هم خدارو داریم هم خرما…!

توربو اصلا چیه؟

یک وسیله مکانیکی که از یک طرف هوای اگزوز رو میگیره و از طرف دیگه هوا رو میده بیرون! یک توربین آبی رو فرض کنین که از یک طرف با جریان آب میچرخه و از طرف دیگه انرژی آب رو به پنکه ای منتقل میکنه که شما رو باد میزنه. توربو دقیقا چنین کاری رو انجام میده.

قدرت توربو از کجا میاد؟

زمانی که موتور در سیکل تخلیه هست؛ گازهای احتراق (به علت گرما و انرژی بالایی که دارن) بعد از خارج شدن از بلوک موتور به پره های توربو برخورد میکنن. انرژی گاز های خروجی باعث میشه توربین دود توربو بچرخه. از طرف دیگه چرخیدن توربین دود باعث میشه تا توربین هوا شروع به مکیدن هوا کنه.

سرعت مکش اونقدر بالاست که فشاری بیشتر از فشار اتمسفر پشت سوپاپ هوا جمع میشه. سرعت چرخیدن پره های توربو معمولا بالای 100 هزار دوربردقیقه هست. برای همین هست که معمولا تاکید میشه تا مواظب روغن موتورهای توربو باشین.
به عنوان مثال پروانه توربوی دنا توربوی خودمون میتونه در هر دقیقه تا 120.000 RPMدور بخوره.

هوا میره تو و خوشحالی میاد بیرون

اما راجع به توربو کردن 206

موتوری که به اسم TU5 میشناسیم با کد TU5JP4 شناخته میشه. این موتور با یک بلوک چدنی و پیستون هایی با سیلیکون بالا عرضه میشه. این یعنی یک آمادگی مناسب برای تیونینگ. در همین حال میل لنگی رو داریم که در دورهای نسبتا بالا بالانس شده؛ ضریب شاتونی هم برابر 1.6 در نظر گرفته شده.
میل سوپاپ هم لیفت و دیوریشن 8 و 199 برای هوا و 7.6 و 194 برای دود داره.

خوب چی کار کنم با این توضیحات؟

این همه حرف یعنی چی؟ یعنی موتوری داریم که میشه بدون هیچ تغییری توربو بشه و خوب جواب بده!
البته فکر نکنین که قراره همون اول 300 اسب خروجی بگیرین! این لوازم فقط برای شروع کار کافی هستن. اگر نیاز به قدرت‌های بیشتر داشته باشین؛ ارتقای لوازم نیاز هست.

قدرت در حالت فابریک

موتور TU5 میتونه در حالت فابریک و به صورت safe به محدوده 180 تا 220 اسب برسه. البته قدرت های بالاتر هم میتونین بگیرین ولی بستگی به خودتون داره که بخواین بعدش پیستون های ماشین رو از توی موتور جمع کنین یا از توی آسمونا!

تا چقدر میشه از TU5 فابریک با توربو قدرت گرفت؟ حداکثرش توی محدوده 400 اسب هست. ولی اصلا توصیه نمیشه تا به این عدد نزدیک بشین؛ هرچند خیلی وسوسه کنندست!

تیوفایو فوق برنامه!

در نهایت اینکه برای انتخاب سایز توربو قانع باشین. شما دارین یک موتور 1.6 لیتری رو تقویت میکنین!

نکنین… زشته!

اگر یک TU5 توربو خوب میخواین؛ سعی کنین خروجی دود رو بهینه کنین. مسیر اگزوز رو اصلاح کنین. از هدرز هم یادتون نره.
استفاده از میل سوپاپ هایی با دیوریشن بالاتر از فابریک قدرت خیلی خوبی میده.
عوض کردن انژکتورها با توان پاششی بالاتر قطعا برای قدرت های بالا نیاز هست.

ریزه کاری های توربو کردن 206

برای داشتن یک حس رانندگی بهتر لازمه تا یکسری شرایط دیگه رو هم در نظر بگیرین.
تقویت سیستم ترمز و تعلیق برای حفظ هندلینگ ماشین لازم هست.
چون هوای متراکم شده دمای بالاتری داره؛ استفاده از اینترکولر برای بوست های بالا لازمه. ولی در محدوده 3 تا 5 Psi چندان ضروری نیست و بهتره که باشه.
استفاده از سوخت مناسب هم با توجه به افزایش فشار داخل محفظه سیلندر توصیه میشه.

موتورهای توربو شارژ شده کلا موجودات دیگه‌ای هستن و مراقبت های خاص خودشون رو لازم دارن. اما قدرت بالاتر کاملا ارزش‌اش رو داره!
این مقاله در دو قسمت تهیه شده. قسمت دوم به زودی ارائه میشه. توی قسمت بعدی به صورت عملی راهکار هایی رو برای توربو کردن 206 ارائه میدیم.

منبع: توربو کلاب

این پست را برای دوستان‌تان بفرستید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *