جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

به اتوپیا خوش آمدید!
اینجا همه چیز از زبان ماشین‌بازها گفته می‌شود!

آقای ایمنی: سفر با موتورسیکلت

آقای ایمنی: سفر با موتورسیکلت

دیگر مثل سابق نیست که افراد صرفا با هواپیما، اتوبوس یا ماشین شخصی به مسافرت بروند. امروزه مسافرت با موتور سیکلت و دوچرخه، جزو گزینه‌های محبوب گردشگران در دنیا، محسوب می‌شود. حتی برخی افراد، این شیوه مسافرت را به عنوان سبک زندگی‌شان پذیرفته‌اند. اگرچه سفر با موتور تجربۀ هیجان‌انگیزی است؛ اما رعایت برخی نکات، به امنیت و بهتر شدن آن کمک می‌کند. در مقاله سفر با موتورسیکلت می‌خواهیم به پرسش‌های احتمالی‌تان پاسخ دهیم. اگر از علاقه‌مندان به این نوع سفر کردن هستید، با ما همراه باشید.

اگر دارید به سفر با موتور فکر می‌کنید، بسته به نوع سفر داخلی-خارجی، پرسش‌های زیر برایتان مطرح می‌شود:

  1. چه موتورسیکلتی برای سفر مناسب است؟
  2. چه ملزوماتی را به همراه داشته باشم؟
  3. هزینه سفر با موتور زیاد است یا کم؟
  4. هزینه انتقال موتور از ایران به سایر کشورها – با کشتی یا هواپیما- چقدر است؟
هنگام سفر با موتورسیکلت، فقط لوازم ضروری را بردارید.

در ادامه مقاله، همه چیز درباره مسافرت با موتور سیکلت را برایتان شرح می‌دهیم.

چه موتورسیکلتی برای سفر مناسب است؟

مهم‌ترین نکته در سفرهای داخلی و خارجی، برند موتورتان است. اگر قصد سفر خارجی دارید، حتما از شرکت خارجی معتبر، موتور سیکلت بخرید. شرکتی را انتخاب کنید که در صورت خرابی موتور در سفر بتوانید به خدمات پس از فروش آن اعتماد کنید. این نکته را در سفرهای داخلی نیز رعایت کنید. همان‌طور که می‌دانید، بیمه موتور سیکلت یکی از الزامات خرید و استفاده از این وسیله نقلیه در ایران است. همچنین همراه داشتن این بیمه‌نامه در سفر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در هنگام خرید موتور خارجی، حتما از شرکت مربوطه درباره شرایط و پوشش‌های بیمه‌‌‌ای آن در خارج از کشور اطلاعات بگیرید.

نکات انتخاب مدل موتور سیکلت مناسب برای سفر

وقتی در جستجوی مدل موتور سیکلت برای سفر هستید، نکات زیر را در نظر بگیرید:

مدلی را انتخاب کنید که فضای کافی برای حمل سرنشین و تعبیه ملزومات سفرتان را داشته باشد.

در دنیا، استفاده از موتور سیکلت‌های کلاس تورینگ، برای سفر رایج است. در بازار ایران دو مدل از این کلاس به نام‌های بنلی TRK و زونتس Z4 را می‌توانید بیابید. بعد از موتورهای تورینگی کلاس‌های کراس و استریت هم برای سفر، توصیه می‌شوند. برخی صاحب‌نظران موتورهای کروز را به علت نرمی زین آن، پیشنهاد می‌دهند.

بجز موتورهای کاربرات‌دار با هر موتوری می‌توانید به سفر بروید:

در انتخاب مدل موتور، کم حجم و سنگین بودن آن تاثیر قابل توجهی ندارد. حتی با یک موتور هوندا سی‌جی‌۱۲۵ هم می‌توان به دل جاده زد و دور دنیا را گشت. تنها نکته مهم این است که انجین موتورتان بعد از ۲ ساعت کارکرد داغ نکند.

موتورهایی که تکنولوژی جدیدی دارند برای مسافرت مناسب‌تر هستند:

شما باید بتوانید بدون خستگی زیاد دو ساعت یا بیشتر به صورت مداوم با آن رانندگی کنید. بدون فشار آوردن به انجین ۱۰۰ کیلومتر در ساعت آن را برانید. کاوازاکی ورسیس یکی از بهترین مدل‌های موتور سیکلت است که همه موارد بالا را تامین می‌کند. اگر برای خرید به قیمت حساس نیستید، این مدل یکی از بهترین گزینه‌ها برای انتخاب است.

قبل از شروع سفر موتورتان را بررسی کنید.

موتورتان نو باشد یا کارکرده، حتما قبل از شروع سفر موارد زیر را بررسی کنید:

  • وضعیت ترمزها
  • زنجیر چرخ
  • اگزوز
  • کیلومتر
  • انجین
  • کمک فنر
  • سیستم برق

از شما انتظار نمی‌رود که مکانیکی ماهر باشید؛ اما لازم است اصول اولیه نگه‌داری و تعمیرات موتور را یاد بگیرید. بعد از یادگیری نکات لازم، بررسی و اطمینان از سلامت کامل وسیله نقلیه‌تان به دل جاده بزنید.

چه ملزوماتی را همراه داشته باشم؟

در قسمت‌های بالاتر مقاله، همه چیز درباره سفر با موتور سیکلت در مورد نکات مهم خرید وسیله نقلیه را گفتیم. در این بخش به ملزومات سفر می‌پردازیم. مدارک هویتی مانند:

  • پاسپورت
  • مجوزهای لازم
  • اسناد موتورسیکلت
  • بیمه مسافرتی از مهم‌ترین ملزومات مسافرت با موتور سیکلت هستند.

عابر بانک یا کارت‌های اعتباری بین‌المللی و پول نقد نیز فراموش نشود. تجهیزاتی چون: کلاه کاسکت مناسب، وسایل یدکی/تعمیراتی موتور، گوشی موبایل، شارژ و پاوربانک در اولویت بعدی قرار دارند. وسایل شخصی، آب و مواد غذایی کنسروی برای مواقع اضطراری و جعبه کمک‌های اولیه سایر ملزومات سفر با موتورسیکلت هستند.

وسایل کمپینگ مانند: چادر، کیسه خواب، پتوی مسافرتی، زیرانداز، بالشت و… را نیز می‌توانید در لیست وسایل خود قرار دهید. اما به خاطر داشته باشید که سبک سفر کنید. لباس مناسب فصل بپوشید. وسایل خود را در چمدان‌های بزرگ قرار ندهید. همچنین پیشنهاد می‌شود از کیف‌های ایستاده برای حمل وسایل‌تان بر موتور استفاده نمایید.

نکته: در هنگام رانندگی با موتور به‌هیچ‌وجه از کوله‌پشتی استفاده نکنید. این کار به شانه‌های شما آسیب جدی می‌زند.

هزینه سفر با موتورسیکلت چقدر است؟

هزینه سفر شما به سبک خرج کردن، مقاصد سفر و… بستگی دارد. پس به طور قطع نمی‌توان برای آن حد مشخصی تعیین کرد.

هزینه انتقال موتور از ایران به سایر کشورها – با کشتی یا هواپیما- چقدر است؟

در سفرهای خارجی برخی اوقات مجبور به استفاده از خطوط ترانزیت هوایی یا دریایی می‌شوید. معمولا هزینه‌ی حمل موتور سیکلت با کشتی حدود ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ دلار می‌شود. کشتی‌های باری در این زمینه ارزان‌تر حساب می‌کنند. اما حواستان باشد که در این­‌صورت محمولۀ شما معمولا ۸ هفته طول می‌کشد تا به مقصد برسد. قبل از انتخاب بین حمل با هواپیما یا کشتی، هزینه بندر در هنگام تحویل بار را بررسی کنید. گاهی اوقات انتخاب ترانزیت هوایی مقرون به صرف‌تر است.

استفاده طولانی مدت کوله پشتی در مسافرت با موتور، می‌تواند به شانه‌های شما، آسیب وارد کند.

نکات تکمیلی سفر با موتورسیکلت

تا اینجا در مقاله سفر با موتور سیکلت، نکات مهم قبل از سفر را بیان کردیم. در این بش به نکات تکمیلی سفر با این وسیله نقلیه می‌پردازیم. این نکات به شرح زیر است:

  • سعی کنید فقط در هنگام روز رانندگی کنید.
  • در شب برای اینکه سایر افراد شما را ببینند از فلاشر استفاده کنید.
  • با خودروها کورس نگذارید.
  • سعی کنید از کنار آزادراه حرکت کنید.
  • رانندگی با دنده سنگین در جاده‌های دوطرفه را فراموش نکنید.
  • در هنگام سبقت از راننده‌ها، حتما از بوق و نور بالا استفاده کنید.
  • با لاستیک ریس در روزهای بارانی رانندگی نکنید.
  • در مسافرت‌های بالای ۱۰۰ کیلومتر، دوترک سوار نشوید.

مسافرت با موتور سیکلت در دنیای امروز به یکی از علایق گردشگران دنیا، تبدیل شده است. این شیوه از سفر در کنار تمام هیجانی که دارد، ممکن است خطرات بیشتری را متوجه رانندگان موتور کند. در مقاله سفر با موتورسیکلت مهم‌ترین نکات را گفتیم. شما با رعایت این اصول می‌توانید، سفری خاطره‌انگیز برای خود رقم بزنید.

منبع: بیمه دات کام

این پست را برای دوستان‌تان بفرستید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *