جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

به اتوپیا خوش آمدید!
اینجا همه چیز از زبان ماشین‌بازها گفته می‌شود!

مهندسی اتومبیلرانی: شتاب گرانش به زبان آدمیزاد!

مهندسی اتومبیلرانی: شتاب گرانش به زبان آدمیزاد!

اتوپیا – حتما در گزارش های فرمول یک به کلمه “نیروی g” برخورد کرده‌اید. اما ای که گفتی یعنی چه؟! ? اول باید دید در مهندسی اتومبیلرانی و در کل علم فیزیک، یک جی شتاب گرانش که به هر جسمی اعمال بشود یعنی چه؟

این یعنی نیرویی برابر با وزن جسم به جسم وارد می‌شود. موقعی که شما در ترن هوایی هستید حدود 4g نیرو به شما وارد می‌شود.

فضانوردان در شرایط خلاء نیروی جی صفر را تجربه می‌کنند. این بدین معناست که هیچ نیرویی به بدن آنها وارد نمی‌شود.

یک فضانورد

همچنین رانندگان فرمول یک در مسابقات فشاری برابر با 6g را تجربه می‌کنند! و این فشار برای خلبانان جت جنگنده به 10g می‌رسد! تازه اینها در شرایط عادی مسابه یا ماموریت صدق می‌کند. در شرایط تصادف قضیه کاملا فرق می‌کند. مهلک ترین فشاری که یک راننده مسابقات از آن قسر در رفته ( پس از آن زنده مانده است) ، 78g بوده که رالف شوماخر در سال 2004 تجربه کرده بود!

تصادف هولناک رالف شوماخر

نیروی جی در مهندسی اتومبیلرانی چگونه محاسبه می‌شود؟

جواب این پرسش کمی مبحث را تخصصی و خسته کننده می‌کند. اما به طور کلی باید گفت همانطور که اشاره کردیم یک جی شتاب گرانش که به هر جسمی اعمال بشود، نیرویی برابر با وزن جسم به جسم وارد می‌شود. این یعنی اگر نیروی 6g به جسم وارد شود 6 برابر وزن جسم به همان جسم نیرو وارد شده. حالا سوال پیش می‌آید که چطور بفمیم چقدر g به جسم وارد می‌شود؟ به سختی.? جدا از شوخی اما اینکار با سنسورها و سیستم گیرنده-فرستنده مخصوص محاسبه می‌شود. زیرا می‌بایست برآیند تمام نیروهایی که به جسم وارد می‌شود حساب شود.

عملیات مورد نیاز برای محاسبه نیروی جی. خلاصه زیاد خودتان را درگیر نکنید!

آیا نیروی جی خطرناک است؟

انسان های عادی تحمل فشار تا 100g را دارند. این شتاب گرانش برای انسان مشکلی ایجاد نمی‌کند به شرطی که تنها در یک لحظه اتفاق بیافتد. مثلا یک نفر سیلی محکمی بخورد یا چیزی شبیه به این.

اما فشار 15g به صورت ثابت و به مدت 50 ثانیه به بدن انسان وارد شود می‌تواند صدمات جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد. تحمل این فشار برای افراد مختلف متفاوت است. مثلا برخی ورزشکاران از آستانه مقاومت بالاتری نسبت به فشار جانبی برخوردارند. یا مثلا داشتن بیماری های قلبی و عروقی باعث باعث کاهش آستانه تحمل افراد در برابر شتاب جانبی می‌شود.

مهندسی اتومبیلرانی: شتاب گرانش به زبان آدمیزاد!
لندو نوریس راننده فرمول یک تیم مکلارن در حال انجام تمرینات بدنسازی در راستای بالا بردن مقاومت سر و گردن ?

این پست را برای دوستان‌تان بفرستید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *