جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

به اتوپیا خوش آمدید!
اینجا همه چیز از زبان ماشین‌بازها گفته می‌شود!

نیتروژن ماشین چیست و نحوه نصب آن چگونه است

نیتروژن ماشین چیست و نحوه نصب آن چگونه است

یکی از موارد استفاده گاز N2O یا نیتروس اکساید در مسابقات درگ است. اگر شما هم می‌خواهید نیتروژن ماشین استفاده کنید این مطلب را از دست ندهید!

نیترو اکساید چیست و چه تاثیری در خودرو دارد؟

NOS یا همان نیتروژن اکسید یک ترکیب به صورت گاز یا مایع خشک است که در خودروهای مسابقه ای از آن استفاده می‌شود. اگر بازی‌های رایانه‌ای خودرویی مانند Need for Speed انجام داده باشید، به احتمال زیاد با NOS آشنا هستید.

این عبارت همان اکسید نیتروژن است که به “نیترو” هم معروف است. بر خلاف باور بسیاری، این ماده سوخت محسوب نمی‌شود و یک مکمل بسیار قوی برای خودروها است. نیتروزن ماشین به نوعی کار توربوشارژر در خودروها را انجام می‌دهد البته به صورت آنی و موقتی تر.

شاید در ماشین بازی دیده باشید که با زدن نیترو خودرو شما افزایش سرعت و شتاب پیدا می کند. اگر بخواهیم به صورت کلی و اجمالی روش کار سیستم نیتروکسید را توضیح بدیم باید بگوییم که زمانی که ما نیتروژن را با زدن دکمه ای وارد موتور خودرو می کنیم.

طرز کار سیستم نیتروژن ماشین

نیتروژن ماشین چیست و نحوه نصب آن چگونه است
لوازم اصلی مورد نیاز برای نصب سیستم نایتروس اکساید

این نیتروژن به دلیل وجود گرمای خیلی زیاد درون موتور خودرو شکسته می شود و خود به مولکول های اکسیژن تغیر پیدا می کند خوب مسلم است که وجود اکسیژن زیاد درون موتور خودرو به همراه گرما و سوخت خودرو باعث احتراق بیشتر و افزایش سرعت می شود. نیتروژن اکسید NITROUS OXIDE SYSTEMS  یک سیستم فوق حرفه ای می باشد که جزء لوازم اسپرت و تیونینگ خودرو می باشد.

در اینجا این سوال پیش می‌آید که چرا فقط از اکسیژن استفاده نمی‌شود؟

در جواب این سوال باید گفت در یک فورد ماستنگ از اکسیژن خالص استفاده شد نتیجه امر آب شدن کامل موتور بود. وقتی اکسیژن خالص استفاده می‌شود حرارت بسیار زیادی تولید شده که باعث آب شدن موتور می‌شود.

اکسید نیتروژن همان طور که گفته شد یک گاز معمولی است و برای استفاده از آن در اتومبیل، گاز مورد نظر در مقدار بسیار زیادی داخل کپسول بسیار فشرده شده و توسط یک شیلنگ فشار قوی به ورودی موتور متصل می‌شود.

وقتی شما درخواست نیترو می‌کنید یک سیم پیچ الکترونیکی وظیفه انتقال نیتروس به داخل موتور را دارد. در سیستم‌های مرطوب یک شیلنگ سوخت مخصوص (جدا از شیلنگ نیترو) کنترل شده توسط یک سیم پیچ دیگر، سوخت را به داخل موتور همزمان با ورود نیترو منتقل می‌کند. در حقیقت سولنوئید سیستم مرطوب دو ورودی و یک خروجی دارد.

انواع سیستم نیتروژن ماشین

نیتروژن اکسید به سه صورت به موتور تزریق می شود:

۱-تزریق خشک: در این حالت، گاز N۲O به تنهایی وارد مجرای تنفس می شود و سیستم سوخت رسانی به گونه ای تنظیم می گردد که سوخت اضافی را وارد موتور کند.

۲-تزریق خیس: در این تزریق، گاز N۲O و سوخت اضافی ابتدا با هم مخلوط می شوند و از راه نازل وارد مجرای تنفس می گردند.

۳-تزریق مستقیم: در این حالت برای هر سیلندر یک تزریق کننده وجود دارد به طوری که از هر یک از این نازل ها، گاز N۲O به علاوه ی سوخت اضافی وارد محفظه ی احتراق می شود. این حالت بیش تر در خودرو های مخصوص مسابقه کاربرد دارد.

عمل تزریق با سوئیچ های کنترلی داخل خودرو انجام می شود که وصل شدن سوئیچ موجب فعال شدن سیم پیچ (سولنوئید) های مربوط به نیتروژن می گردد. یک کنترلر قابل برنامه ریزی نیز حجم افزودن گاز نیتروژن اکسید را تعیین می کند. این کنترل کننده می تواند از نوع پیش رونده (Progressive) باشد که به طور تصاعدی حجم گاز را افزایش می دهد و یا از نوع دو مرحله ای باشد که طی دو مرحله حجم گاز را به حداکثر می رساند.

سیستم نیتروژن اکسید در تقویت خودرو اگر به درستی به کار گرفته شود، مشکلی برای موتور ایجاد نمی کند. این امر زمانی ممکن است که سیستم را با ساختار موتور هماهنگ کنید و از یک پک N۲O مناسب با تجهیزات حفاظتی استفاده نمایید.

سیستم خشک تزریق نیتروس اکساید

یک سیستم خشک نیترو به طور کلی یعنی تزریق تنها اکسید نیتروژن توسط یک شیلنگ خروجی به داخل منیفولد ورودی هوا. در این سیستم سوخت دیگری به منیفولد هوا تزریق نمی‌شود فقط از یک نازل یا سوپاپ برقی برای نیترو استفاده می‌شود. در یک سیستم خشک نیترو، سوخت اضافی مورد نیاز با افزایش مقدار سوخت در سیستم انژکتور OEM زمانی که سیستم نیترو فعال است تامین می‌شود.

آموزش نصب سیستم تزریق خشک نیتروس اکساید

یکی از کمپانی‌های تولید لوازم تیونینگ خودرو بوده که سیستم نیترو و متعلقات آن را نیز تولید می‌کند. چون این سیستم نیاز به سیستم انژکتوری مخصوصی داشته تا سوخت مورد نظر را تامین کند انژکتور و متعلقات آن نیز توسط این کمپانی تولید می‌شود. در مجموع باید گفت سیستم خشک بسیار ارزان بوده و نصب بسیار ساده‌ای دارد. در مقابل افزایش قدرت آن نیز همچون قیمتش کمتر است.

سیستم مرطوب تزریق نیتروس اکساید

در سیستم‌های مرطوب اکسید نیتروژن و سوخت از یک شیلنگ تزریق می‌شود و به ۲ نوع تقسیم می شود. تفاوت این دو در ارسال مجزا یا مخلوط شده سوخت و نیتروس اکساید به سیلندر است و نوع Direct Port قدرت بیشتری دارد.

در این سیستم دو مسیر وجود دارد: یکی برای نیتروس و دیگری برای سوخت. دو ورودی به سوپاپ برقی متصل می‌شود. یک ورودی برای گاز نیترو و یکی برای بنزین و سوخت مورد نیاز در زمان فرایند تزریق.

سیستم‌های مرطوب هوای منیفولد را با سوخت مرطوب می‌کنند. در حقیقت این سیستم با اسپری کردن سوخت در داخل منیفولد هوا را با سوخت سنگین کرده و آن را مرطوب می‌کند. در این حالت در زمان تزریق گاز نیترو سوخت مورد نیاز به راحتی تامین شده و قدرتی بسیار زیاد تولید می‌شود.

آموزش نصب سیستم تزریق مرطوب نیتروس اکساید

سیستم‌های مرطوب نیترون ماشین بهترین استفاده را با سیستم‌های سوختگیری طراحی شده برای توربو و سوپرچارجر دارند. در تمامی سیستم‌های پرخورانی به دلیل ورود هوای بیشتر به موتور سوخت بیشتری مورد نیاز است. همچنین گاز نیترو نیز در این سیستم‌ها بسیار بهتر جواب می‌دهد.

نکته‌ای که شایان ذکر است شرایط موتور در زمان استفاده از نیترو است. بسیاری از قطعات باید تعویض و تقویت شوند تا در زمان افزایش قدرت ناگهانی موتور آسیب ندیده و دچار مشکل نشود. کپسول‌های حاوی نیترو پس از خالی شدن دوباره شارژ شده و نصب می‌شوند. این سیستم اگر به صورت صحیح نصب شود ضرری برای موتور نداشته و می‌تواند قدرت موتور را در مواقع لزوم چند برابر کند.

سیستم اختلاط نیتروس اکساید و CNG یا پروپان

اختلاط نیتروس اکساید با انواع سیستم های گازسوز نیز یکی از روش های استفاده شده است.

در این حالت برای هر سیلندر یک تزریق کننده وجود دارد به طوری که از هر یک از این نازل ها، گاز N۲O به علاوهٔ سوخت اضافی وارد محفظهٔ احتراق می‌شود. این حالت بیش تر در خودروهای مخصوص مسابقه کاربرد دارد.

معایب سیستم های نیتروژن ماشین

سیستم نیتروژن اکسید در تقویت خودرو اگر به درستی به کار گرفته شود، مشکلی برای موتور ایجاد نمی‌کند. این امر زمانی ممکن است که سیستم را با ساختار موتور هماهنگ کنید و از یک پک N۲O مناسب با تجهیزات حفاظتی استفاده نمایید.

اما بصورت کلی سیستم های نیتروس اکساید فشار زیادی به موتور و اجزاء آن وارد کرده و حرارت بالایی ایجاد می کنند، همچنین تنش و ضربه زیادی در هنگام فعال شدن آن روی موتور وارد می شود.

بریدن شاتون و میل لنگ، کف سوزی و آسیب دیدن پیستون، ذوب شدن و تغییر ابعادی ساق های سوپاپ ها، فشار زیاد به سیستم تخلیه دود تقویت نشده، انفجار و نشت کپسول نیتروس اکساید و … از نگرانی هایی هستند که در صورت نصب یک سیستم تزریق نیتروس اکساید محاسبه نشده ایجاد می شوند.

  مسائل مهم در نیتروژن ماشین

  1. نیتروژن ماشین فقط وقتی باید پاشش شود که دریچه گاز کاملا باز هست. یعنی تخته گاز کردید و دور موتور هم حداقل سه هزار دور به بالا باشد. وگرنه احتمال اینکه موتور بک بزند یا سیستم اینتیک و منیفولد صدمه ببیند زیاد است. به همین علت یک سوئیچ زیر پدال گاز و یا روی دریچه گاز روی مسیر سیم سیستم نایتروس نصب میشود تا اگه زاننده نایتروس رو فعال کرد ولی ماشین را تخته گاز نکرد نایتروس پاشش نکند. و در مورد دور موتور و کات آف هم باید خود راننده حواس خود را جمع کند.
  2. اکتان بنزین باید حداقل 95 درصد باشد ( تا ناک نزند).
  3. جرقه زنی باید بسته به نوع و میزان پاشش نایتروس ریتارد شود که موتور ناک نزند.
  4. از شمع های سردتر باید استفاده شود و بهتر است از نوع چند الکترود و ایریدیمی یا پلاتینیومی باشند.
  5. موقع پاشش نایتروس هم نباید ماشین کات آف کند، چون بنزین قطع میشود و نسبت نایتروس خیلی بیشتر از بنزین میشود و موتور صدمه میبیند.

منبع: کیان باتری

این پست را برای دوستان‌تان بفرستید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *