جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

به اتوپیا خوش آمدید!
اینجا همه چیز از زبان ماشین‌بازها گفته می‌شود!

بررسی موتور EFP دنا پلاس

بررسی موتور efp دنا پلاس

اتوپیا – زمانی که ایرانخودرو موتور EF7 رو توربو کرد؛ خیلی ها از روندن این ماشین کرک و پرشون ریخت. توی بازار تشنه ایران، این تنها امیدی بود که میتونست چراغی روشن کنه به سمت ماشین هایی که واقعا راه میرن!
اما به تازگی از EF7 تا مرز 160 اسب و 250 نیوتون متر قدرت گرفته شده. توی این مقاله موتور EFP دنا پلاس یا EF7TC+ رو بررسی می‌کنیم.

بررسی موتور EFP دنا پلاس
بررسی موتور EFP دنا پلاس

چرا موتور EFP بسازیم؟

مشکل اصلی سمند بود. موتور TU5 پژو داشت خیلی راحت کارش رو انجام میداد؛ تا اینکه ایران خودرو تصمیم گرفت یک خودروی “کاملا ملی” بسازه! به همین خاطر TU5 رو به متخصص‌های F.E.V سپردن تا موتور پژو رو توسعه بدن و یکمی آپدیت‌اش کنن.
از سال 1383، روند توسعه این موتور در ایرانخودرو و F.E.V آلمان شروع شد. هدف مهم،‌ پیدا کردن موتوری بود که بتونه با سوختی به‌جز بنزین کار کنه؛ در همین حال آلایندگی کمتر، یکی از ملاک‌های اساسی بود.

مرکز تحقیقات FEV آلمان
مرکز تحقیقات FEV آلمان

سری جدید موتورهای توسعه یافته، به اعداد و ارقام جالبی رسیدن. توان گرفته شده از این موتورها حتی امروز هم چشم گیر هست!
استفاده از سری موتورهای EF4، به‌دلیل سیاست‌های فروش، کنسل شد. درنهایت، تصمیم گرفته شد تا روی موتورهای پرفروش‌تر سرمایه گذاری بشه.

 حجم موتوراسب بخارگشتاور
توربو دیزل GDi1500120256
EF4 اتمسفر1500103127
EF4 توربو1500127190
EF7 اتمسفر1700115159
EF7 توربو1700150215 

موتورهای توسعه داده شده به کمک FEV

مشکل EF7 توربوشارژ

حقیقت این بود که موتور TC7 دقیقا همون موتور EF7 نبود. این موتور CVVT نداشت. یکی از مهم‌ترین برتری‌های EF7 به TU5 زمان‌بندی متغیر سوپاپ هاست؛ که باعث میشه توی دورهای پایین‌تر، گشتاور بهتری داشته باشه.
این مسئله یکمی عجیب بود. به نظر نگارنده که تجربه دو نسل از موتور TC7 رو داشته‌ام؛ حذف این سیستم با عقل و منطق جور در نمیاد!

فاز دوم ماجرای EF7TC+ در ایران

در فاز دوم، ساخت موتورهایی مثل EF7+، EF7 توربوی دوگانه سوز و EF7TC+ اجرایی شد.
توی این مقاله به بقیه موتورها کاری نداریم و سراغ آخرین مورد میریم. موتوری که 205 اسب بخار و 310 نیوتون متر گشتاور داره. اعداد خیلی وسوسه کنندست؟ چون با تکنولوژی پاشش مستقیم سوخت بدست اومده!

رونمایی از دنا پلاس EFP
رونمایی از دنا پلاس EFP – عکس از اسب بخار

اما ایرانخودرو این تغییرات موتور EFP رو ساده‌تر اعلام میکنه:
دور آیدل موتور از 850 به 650 رسیده و برای رادیاتور منبع انبساط در نظر گرفته شده.
که همه این تغییرات توی دنا پلاس اتوماتیک فعلی هم وجود دارن!
اما به همین راحتی تموم شد؟ نهههه!

تغییرات موتور EFP نسبت به EF7TC

اگر قطعات این دوتا موتور رو کنار هم بذارین؛ احتمالا متوجه نمیشین چه فرقی دارن، تا اینکه میل‌لنگ رو وزن می‌کنین و می‌بینین که 1.2 کیلوگرم سبک‌تره!
تغییرات ویسکوزیته مورد نیاز یاتاقان‌ها باعث شده تا ساختار درونی اویل پمپ کمی تغییر کنه.
اما مهم‌ترین تغییر، کمتر‌ کردن اصطکاک قطعات محرک موتور هست. اویل پمپ، آلیاژ رینگ و پیستون، شاتون، یاتاقان‌ها و… تغییر کردن تا موتور بتونه بهینه‌تر کار کنه.

موتور دنا پلاس توربو


کالیبراسیون بهتر موتور برای هماهنگی با شرایط چهارفصل ایران و کیفیت سوخت، نکته قابل توجهی هست. این مشکل در خنک‌کاری مدل های قدیمی خودش رو بهتر نشون میداد؛ اما به نظر میرسه در دنا اتوماتیک فعلی هم رفع شده.

نمای کابین دنا پلاس توربو

تغییر مهم بعدی که نقطه عطف این موتور هست؛ زمانبندی متغیر سوپاپ های دود و هوا هست. کاملا دور از انتظار بود که این سیستم رو برای این موتور اجرا کنند؛ اما اجرا شد! سیستم CVVT موتور EFP کاملا جدید هست و شباهتی با نسخه های قبلی نداره.

آرم دنا توربو

ویست گیت (همون بلو آف یا سوتوتوتوتو!) برقی باعث میشه تا برخلاف نسخه‌های قبلی، EF7 توی 1750rpm به جای 2200rpm به حداکثر راندمان توربو برسه.
کات آف موتور از 5500rpm به 6000rpm رسیده که طبق گفته‌ها، هنوز تا مرز 6400 دور فاصله داره.

تراکم موتور EFP به 9.0 رسیده. اگر به EF7 TC با تراکم 9.6 نگاه کنیم؛ متوجه میشیم که این تغییر احتمالا به خاطر سازگاری با کیفیت سوخت می‌تونسته باشه.
از تغییراتی که انتظار داشتیم تا روی این خودرو ببینیم؛ سیستم ترموستات الکتریکی بود که خبری ازش نیست.

تهش چقدر در میاد؟

این تغییرات به گفته ایرانخودرو 108 میلیارد تومن آب خورده! و موتوری که به شما میدن در بدترین شرایط آب‌و‌هوایی و بنزین، 160 اسب بخار و 240 نیوتون متر گشتاور تولید میکنه. کنترل این موتورها توسط ECU‌های گمنام چینی انجام میشه.

عکس حرفه‌ای از دنا توربو

این قضیه کاملا مشخصه که اگر شرایط سوخت و مدیریت موتور، بهتر انجام بشه؛ رسیدن به مرز 200 اسب بخار و 300 نیوتون متر نباید کار سختی باشه. اما به‌هر‌حال باید منتظر باشیم تا ببینیم نسخه‌های اولیه این موتور چطور خودشون رو نشون میدن.

دنا توربو

موتور EFP هنوز به عرضه عمومی نرسیده؛ اما حقیقت اینه که اگر این موتور به بازار بیاد؛ دوباره قوانین بازی به نفع EF7 سوارها تغییر میکنه.
شما چطور فکر میکنین؟ بنویسین!

منبع: وبسایت دوست و همسایه، توربوکلاب

این پست را برای دوستان‌تان بفرستید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *