جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

به اتوپیا خوش آمدید!
اینجا همه چیز از زبان ماشین‌بازها گفته می‌شود!

آلفا رومئو استراداله، از خاص‌‌ترین خودروهای شاه ایران

آلفا رومئو استراداله، از خاص‌‌ترین خودروهای شاه ایران

آیا مالک آلفارومئوی گمشده، شاه ایران بوده؟
چند روز پیش بود که مدل جدید  آلفارومئو ۳۳ استراداله با الهام از نمونه اصلی معرفی شد. به بهانه معرفی مدل جدید، نگاهی داریم به یکی از خاص‌‌ترین خودروهای شاه ایران و سوالات متعدد پیرامون تاریخچه آلفا 33 ها.

چرا آلفا رومئو 33 استراداله ویژه است؟

یکی از زیباترین و ارزشمندترین خودروهای تاریخ، نمونه اصلی آلفارومئو ۳۳ استراداله است. این خودرو در دهه شصت میلادی، براساس شاسی و متعلقات فنی نمونه مسابقه ای ساخته شد. خودرویی که تا به امروز یکی از نقاط عطف تاریخچه پرافتخار برند آلفارومئو است. از این اتومبیل استثنائی چند ملیون دلاری فقط ۱۸ دستگاه ساخته شد.

سرنوشت یکی از خاص‌‌ترین خودروهای شاه ایران

آلفا رومئو استراداله، از خاص‌‌ترین خودروهای شاه ایران

حدود دو سال پیش بود که در جست وجویی  در لابلای کتب تاریخی و همچنین سایر منابع معتبر مربوط به آلفارومئو ۳۳ استراداله به نام محمدرضاشاه پهلوی برخورد کردیم. این که تقریبا در تمامی این منابع عنوان شده که در بین شاسی‌های تولید شده، دو شماره شاسی 750.33110 و 750.33118 سرنوشت مبهمی دارند. دقیقا مشخص نیست چه برسر آن‌ها آمده. امادر بیشتر منابع اما مالک احتمالی یکی از این دو شماره شاسی، محمدرضاشاه پهلوی عنوان شده است. موردی که برای ما چندان دور از ذهن نبود. چرا که شاه خودروهایی با فلسفه مشابه، نظیر لامبورگینی میورا  را خریداری کرده بود و با بیشتر برندهای ایتالیایی نیز رابطه حسنه‌ای داشت.

سرنخ های احتمالی خودروهای شاه ایران

ظاهرا تئودور زوکولی، راننده پرافتخار و مشهور تیم آلفارومئو در آن زمان، در نقل قولی موثق عنوان کرده که به یاد دارد که خود یکی از آلفا ۳۳ ها را به محمدرضاشاه تحویل داده است. متاسفانه اما هیچ سندی تا کنون پیدا نکرده‌ایم که این نقل قول را اثبات کند.
علاوه بر این عنوان شده که شاه علاقه داشته این خودرو را خریداری کند. و نقل قول‌هایی نیز دال بر مکاتباتی بین آلفا و گاراژ سلطنتی شنیده می‌شود.
علاوه بر این، در داستانی عنوان شده که شاه در یکی از بازدیدهایش از نمایشگاه اتومبیل در لندن، عنوان کرده که مشتاق است مدل مفهومی برتونه کارابو را که در آن نمایشگاه حضور داشته، براند. این اتومبیل مفهومی برپایه متعلقات فنی و شاسی آلفارومئو ۳۳ استراداله ساخته شده بوده. متاسفانه مشخص نیست این ماجرا خود پیش زمینه‌ای برای گره خوردن نام شاه و آلفا ۳۳ بوده یا خیر.
در هر صورت تا روزی که سندی محکم نظیر یک عکس یا برگه فروش یا سندی از گاراژ سلطنتی، ولو در حد یک نامه بسیار کوتاه، پیدا نکنیم، نام آلفارومئو ۳۳ برای ما با پرسش‌های مختلفی همراه خواهد شد و در خیالاتمان شاه را سوار بر این اتومبیل در خیابان‌های سوئیس و یا تهران تصور می‌کنیم.
در آلبوم، بخشی از اسناد را با شما به اشتراک گذاشتیم.

آلبوم اسناد

منبع: اینستاگرام کلاسیکوپدیا

این پست را برای دوستان‌تان بفرستید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *