جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

به اتوپیا خوش آمدید!
اینجا همه چیز از زبان ماشین‌بازها گفته می‌شود!

تیپ 2 ، شیر پاکتی یا شیر کوچولو

مشخصات پژو 206

206 ،خودرویی تولید کمپانی پژو که در سگمنت B یا سوپر مینی قرار گرفته و در چند تیپ با امکانات و تراکم موتوری متفاوت و جذاب ساخته شد، که بعد وارد شدن این خودرو به ایران تبدیل شد به یکی از معتمد و رایج ترین خودرو های سواری. که به گفته ی مردم این خودرو هیچ کلاس مادی نداره و نمیشه به راحتی تشخیص داد که مالک خودرو روی گنج نشسته یا نه!
دو تا از تیپ های این خودرو تیپ 2 و 3 هست که از لحاظ فنی با هم تفاوتی ندارند.
خلاصه ای از مشخصات فنی این شیرکوچولوی قابل اعتماد :
محور محرک دیفرانسیل جلو
گیربکس 5 دنده دستی
حجم موتور 1.4 لیتری
قدرت 75 اسب بخار
شتاب 14.1 ثانیه
سرعت 170 کیلومتر بر ساعت

تیپ 2 به چه درد میخوره؟

خیلی ها فکر میکنند تیپ 2 برای مصرف شهری طراحی شده و ارزش هزینه کردن و توان گرفتن نداره و ممکنه بعدها با هزینه ی کلان آسیب فنی توسط پروسه تیونینگ بیاد به استقبالمون.
و سوال اصلی که اینجا ایجاد میشه، آیا تیپ 2 ارزش تیون کردن را دارد؟
طبق صحبت های اغلب مکانیک ها و همکاران تیون کردن تیپ 2 نه توان بالایی میده نه برای سلامت ماشین مناسبه، اما احتمالا افراد زیادی رو بشناسید که تیپ 2 خودشون رو تا مرحله 1 و 2 تیونینگ و یا حتی 3 رسوندن. توانی که این ماشین با ورودی و خروجی تقویت شده یعنی هدرز و انواع کیت مکش یا رم ایر بهتون میده کاملا قابل احساسه.شتاب ماشین فوق العاده شده (نسبت به قبل) و با یک نیش گاز ماشین جلو میره.(تست شده روی 206 تیپ 2 مدل 84)
شما با وجود هدرز راحت 7 الی 10 اسب به ماشین اضافه خواهید کرد که در نتیجه به 85 اسب خواهید رسید. که پیشرفت چشمگیری برای تیپ 2 به حساب میاد.
در نتیجه میتونیم حساب کنیم اگر تجربه تیونینگ نداشتید و میخواید از یه خودروی ساده شروع کنید تیپ ۲ میتونه کم هزینه و ساده باشه البته اگر دارید اینکارو عشقی انجام میدید نه برای درگ های شهری (با مراقبت های ویژه از تیپ دوی عزیزتون میتونید شتاب و سرعت خوبی رو تجربه کنید که قبل از تیون تجربه نکرده بودید)
و نظر همکار مکانیک ما ، «نصب هدرز مشکلی نداره، یعنی کسی نتونسته به صورت علمی ثابت کنه که هدرز مشکل داره اگر هدرز درست و اصولی از استیل باشه و جوشکاری درست و خم های درست داشته باشه مشکلی ایجاد نمیکنه، تیون کردن تیپ دو کلا اشتباهه، چون خروجی خوبی نمیده برای این ک حجم موتور درستی نداره. اما در کل اشاره به پیستون میل‌لنگ شاتون ها گیربکس دنده چین میل سوپاپ پورت و پولیش سرسیلندر میتونه باعث بهتر شدن بشه.
البته خیلی از نکات دیگه هم هست. این که تمامی تیپ دوهای تیون شده مشکل دارند یا نه
مثل این میمونه که بگیم همه آدما ها خوب یا بد هستن. در صورتی که مشخص نیست.در کل ما تیونر هایی داریم ک طبق اصول و قانون جمع میکنن. اما باز هم به نوع رانندگی اون شخص صاحب ماشین داره، نوع سرویس و نگهداری، نوع سوخت، نوع گاز دادن و دنده کشی و خیلی از عوامل دیگه که باعث تخریب یا سالم ماندن ماشین میشه.»

حاشیه‌های جمع کردن تیپ 2


و اما از حاشیه ها.
جامعه ماشینبازی در ایران هنوز به یک نکته نرسیدن: سلیقه و علاقه هر فرد قابل احترامه.
با توجه به اینکه ادعای هر فرد در اینباره باید گفت بیشتر مردم که به «تیپ 2 ارزش نداره» اعتقاد دارن اطلاعات کمی راجب چرایی این مسئله دارن.
احتمالا کسی که تیپ 2 خودش رو تیون میکنه از این موضوع اطلاع داره که نمیتونه انتظار توان بالای 130 اسب (تقریبی و با حفظ سلامت فنی)رو داشته باشه (و به قولی،تیپ 2 رو تیپ 5 فابریک کردی) پس در نتیجه داره اینکارو اصطلاحا “عشقی” انجام میده.
و “عشق” تنها چیزیه که تو ماشینبازی مهمه. عشق سرعت،عشق تیون،عشق دیتیل و…
این موضوع و حاشیه هارو در کشوری مثل آمریکا کم میبینیم.مثلا فردی که مالک خودرویی با حجم موتور 1.4 هست ، خودروی خودشو با خودرو های دیگری با موتور 1.4 مقایسه میکنه یا همون کبوتر با کبوتر ، باز با باز. کسی فرد رو مورد قضاوت یا تمسخر قرار نمیده چون تنها چیزی که اهمیت داره عشق و رسیدگی فرد به خودروشه،حالا میخواد حجم موتور 1.1 باشه یا 4.0 .
شاید جالب باشه از دید روانشناسی هم تیپ 2 سواران دید وسیع تری نسبت به وفاداری دارن،اگر دقت کنید تفاوت قیمت بین تیپ 2 و 5 انچنان کلان نیست و مالک میتونه با کمی هزینه بیشتر تیپ 5 تهیه کنه،ولی چرا اینکارو انجام نمیده؟ چون خودروشو دوست داره،تیپ دو کوچولو با تمام ناکافی بودنش بازم دل مالکشو بدست اورده.بنابراین مالکین تیپ 2 افراد وفاداری هستن و چه خودروشون و چه افراد دیگرو با هر نقصی یا هر ناکافی بودنی میتونن قبول کنن و دوستشون داشته باشن!
در نهایت اضافه کنم،هر فردی و هر ماشینی مورد احترامه و باید سعی کنیم بیشتر هوای شیر پاکتی سواران رو داشته باشیم، موتور کوچیکی دارن اما دل بزرگی دارن که تیپ 2 خودشون رو با تمام مشخصات فنی محدودش قبول کردن.حتی اگه 0 تا 100 ماشین یه روز و نیم طول بکشه!
ممنونم که تا اینجا همراه اتوپیا بودید.

این پست را برای دوستان‌تان بفرستید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *