جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

به اتوپیا خوش آمدید!
اینجا همه چیز از زبان ماشین‌بازها گفته می‌شود!

5 سریال ماشینی برای نوروز 1401

5 سریال‌ ماشینی (به‌جز گرند‌تور) برای نوروز 1401

اتوپیا – تعطیلات نوروز بهترین فرصت برای انجام کارهاییست که در طول سال زمان کافی برایشان نداشته‌اید. برای بعضی افراد این می‌تواند به معنی یک فرصت عالی برای ماجراجویی باشد. بعضی‌ها هم مثل من ترجیح می‌دهند روی مبل لم بدهند و ماجراجویی دیگران را تماشا کنند. اگر شما هم جزو این دسته هستید احتمالا در این روزها دنبال یک لیست دانلود نوروزی می‌گردید. این شما و این پیشنهادهای سایت وزین اتوپیا برای یک نوروز ماشینی:

نکته: این لیست با این پیش‌فرض نوشته شده که خوانندگان این مطلب گرند تور و تاپ‌گیر (دوره کلارکسون) را (چندین‌ بار) دید‌‌ه‌اند.

5- Hyperdrive

شرکت نتفلیکس در چند سال اخیر به اندازه کل نیم قرن گذشته سریال ماشینی تولید کرده. البته مثل باقی محصولات این شرکت 90 درصد آنها ارزش دیدن ندارند. در این میان “هایپردرایو” سعی کرده از کلیشه‌ها فراتر برود تا شاید در این بازار اشباع‌شده مخاطبی پیدا کند. این مجموعه در واقع سبک Reality Show مجموعه‌هایی مثل America’s got talent را با یک رقابت دریفت ترکیب کرده. بخش ضعیف برنامه هم تکرار کلیشه‌ نخ‌نمای Reality Showها در نشان دادن پیش‌زمینه‌های شرکت‌کنندگان است که مدام به ورطه سانتی‌مانتالیسم میافتد. تا امروز فقط یک فصل از این سریال منتشر شده. ضمنا مجموعه ایرانی “دست فرمون” کپی بی‌کیفیتی از این برنامه بود.

4- Roadkill

قبلا در اتوپیا “رودکیل” را به شما معرفی کرده بودیم. اگر آن زمان فرصت دیدنش را نداشتید، نوروز موقع مناسبیست.

3- Fast n’ Loud

رودکیل با رویکرد صمیمی و واقع‌گرایانه‌اش توانست در سبک کلیشه‌ای Restomod طراوت ایجاد کند. اما بهترین این سبک هنوز “فست ان لود” است. همه چیز در اینجا به اندازه و متعادل است. مجریان برنامه اطلاعات فنی مفیدی به مخاطب علاقه‌مند می‌دهد و همزمان با شوخ‌طبعی مانع از سر رفتن حوصله مخاطب غیرحرفه‌ای می‌شود. “سث رولینز” و مکانیک‌های بامزه‌ گاراژ Gas Monkey، لوکیشن جذاب ایالت تگزاس آمریکا و سبک بازسازی HotRod، همه و همه باعث شده فست ان لود سلطان بی‌رقیب رستومدها باشد. تا به حال 16 فصل از این برنامه پخش شده و نشانه‌ای هم وجود ندارد که به این زودی‌ها متوقف شود.

2- Jeremy Clarkson’s Motorworld

فرقی نمی‌کند این چهره جنجالی را دوست داشته باشید یا نه. جرمی کلارکسون پادشاه بی‌ چون و چرای سریال‌های ماشینیست. بعد از اخراج کلارکسون از شبکه BBC و برنامه تاپ‌گیر خیلی‌ها او را تمام شده می‌دانستند. اما او با گرند تور پرسروصداتر از قبل برگشت و نشان داد این تاپ‌گیر است که بدون او تمام شده! اما پیش از آن که کلارکسون در سال 2002 فرمان تاپ‌گیر را به دست بگیرد و آن را متحول کند، در یک برنامه ماشینی دیگر خودش را به BBC اثبات کرده بود. کلارکسون جوان در “دنیای ماشینی” به 12 کشور دنیا سفر می‌کند و فرهنگ خودرویی منحصربه‌فرد آنها را به تصویر می‌کشد. از قوانین رانندگی بعضا عجیب این کشورها، تا علاقه‌مندی‌های متفاوت آنها. جرمی کلارکسون جوان هنوز به اوج خود نرسیده، اما نتیجه اولین تلاشش در ساخت یک برنامه ماشینی هم تماشاییست.

1- James May’s Cars of the People

جیمز می شاید در میان مجریان گرند تور به کاپیتان کند معروف باشد، اما در اینجا مسابقه‌ی سرعتی در کار نیست. “ماشین‌های مردم” در واقع یک اسپین-آف از تاپ‌گیر است که به تاریخچه‌ی اجتماعی و سیاسی اتوموبیل می‌پردازد. و البته که وقتی صحبت تاریخ باشد جیمز می در اوج است! به لطف اطلاعات او این مجموعه شبیه یک کتاب مصور تاریخیست که نقش‌آفرینان اصلی‌اش خودروهای محبوب (و گاها منفور) هستند. این مجموعه از 6 اپیزود تشکیل شده. و هر قسمت مثل یک فصل از این کتاب تاریخ، با محوریت یک ایده روایت می‌شود. ماشین‌های مردم یک دریچه‌ی دوسویه است. هم نگاهی تاریخی و سیاسی به پدیده‌ی خودروست و هم نگاهی از منظر اتوموبیل به تاریخ و سیاست. تماشای این مجموعه علاوه بر علاقه‌مندان خودرو، برای علاقه‌مندان سیاست و تاریخ هم آموزنده و جذاب خواهد بود.

این پست را برای دوستان‌تان بفرستید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *